• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Uncut ‹ Nyt fra Uncut

Uncut informerer. Her kan du læse den seneste nyt fra Uncut, samt høre om de nyeste opdateringer, quizzer, mm.
Skriv et svar
33 indlæg • Side 3 af 3 • 1, 2, 3

Re: EL TOPO...

Indlægaf Petter » tirs 10. maj 2005 22:19

mikkelsvendstrup skrev:Spaghetti/Euro-western = Europæisk produktion. de fleste er Italiensk/spanske co-produktioner. Og rigtig manger optaget i Spanien i Sierra Nevada bjergene. (Hvor jeg forresten jagtede rundt efter en flok voildheste sidste år og agerede spaghettihelt efter bedste evne)

Mikkel

Det er jo så rigtigt nok, at de fleste film blev optaget i Spanien. Men det mener jeg nu altså ikke gør filmene "mere" spanske. De vil stadig være italienske produktioner.
"I'm not a fag! But I've heard a lot about it and read exposes. I want to try it now to see how bad it is. Just once."
Brugeravatar
Petter

Geografisk sted: København

Indlægaf Kinski » tirs 10. maj 2005 22:54

Der var få rene spanske produktioner, mens der var langt flere italienke produktioner. Men langst størsteparten var italiensk/spansk produceret. Hovedparten af skuespillerne kom fra Italien, mens filmene overvejende blev optaget i Spanien.

Ordet spaghetti western er opfundet af spydige, amerikanske anmeldere i deres harme over, at italienerne gav sig i kast med den mest amerikanske af alle amerikanske filmgenrer. Flere navne i samme dur kom til verden. Spanske = paele westerns, tyske = sauerkraut westerns osv. I dag kalder man almindeligvis en europæisk western for en spaghetti western. Men helt entydigt er det ikke. Jeg vil eksempelvis ikke omtale de danske kartoffel westerns som spaghetti westerns - men som Euro-westerns går det fint an.
Kommende koncerter:

http://www.myspace.com/DoomedDenmark
Brugeravatar
Kinski

Geografisk sted: Amager
  • Hjemmeside

Re: EL TOPO...

Indlægaf Ynz » ons 11. maj 2005 00:21

quote="Petter
Det er jo så rigtigt nok, at de fleste film blev optaget i Spanien. Men det mener jeg nu altså ikke gør filmene "mere" spanske. De vil stadig være italienske produktioner.
[/quote]

Petter: du lytter ikke! De er internationale co-produktioner, selvom mange af dem ganske rigtigt katagoriseres som italienske; det har ikke en flyvende fis at gøre med, hvor de bliver optaget og det er der altså ikke nogen der siger!

Desuden er det katagorisk forkert at hævde, at man ikke kan kalde en spansk-western for en spaghetti, fordi - som Markvardsen gør opmærksom på - så blev betegnelsen netop lancheret af folk, der ikke skelnede imellem den slags: de var europæiske og så var det en spaghetti. Denne utydelighed i betegnelse har jo også gjort, at man ofte bruget betegnelsen Euro-western, når man skal være mere korrekt.

At du så synes, at det er noget vrøvl er jo din mening og så kan du kalde dem hvad du vil. Men bottomline: spanske westerns bliver ofte betegnet som spaghettier, ligesom wienerbrød hedder "danish" i USA. Det synes jeg også er noget pjat, men det ændrer altså ikke på at wienerbrød hedder danish dér!
LASERDISC: THE FUTURE OF SOUND AND VISION
Brugeravatar
Ynz

Foregående

Skriv et svar
33 indlæg • Side 3 af 3 • 1, 2, 3

Tilbage til Nyt fra Uncut