Godt brølt, Jack.
Jeg har ikke selv oplevet så meget af den fanniske bitching, selv om de fleste af "vi gamle" formentlig er blevet udsat for lidt af hvert i Lars Von Hegnets mærkværdige publikationer. Men dem kunne man bare lade være med at læse - så slap man sgu for at høre på det... Til gengæld har jeg oplevet sci-fi-fans opføre sig som mentalt handicappede børn, hvis de ikke fik deres vilje - eller hvis man ikke lige lagde mærke til det, de rendte og havde gang i. Man kan opleve det samme på filmmusik-fora på Nettet. Jeg har aldrig forstået denne opførsel, men det er vist en bivirkning ved al fannisk aktivitet.
Hvad der i årevis har undret mig er den enorme energi man som fan kan lægge i at bitche over alskens ligegyldige emner ("Hvor er det bare et herre-dårligt fanzine du har lavet") i stedet for at forholde sig til det, man interesserer sig for, selve genren, og så deltager aktivt i debatten. Eller måske selv laver et fanzine eller en blog - eller bare skriver en interessant og relevant kommentar til noget, andre har lavet eller skrevet om. Efter min mening er det lidt sjovere end at være en fan-bitch.