Mads Jensen skrev:Ak ja, det er desværre ikke et ualmindeligt syn. Det skyldes typisk dårlig opbevaring, videobånd er ret sårbare overfor fugt og temperatursvingninger. Og hvis de har ligget i en fugtig kælder eller lign. i flere år, så er der stor risiko for sådanne mug-angreb.
Det behøver dog ikke at være et problem, hvis muggen kun ligger ovenpå spolerne. Men hvis det er trængt ned i båndet, vil det med stor sandsynlighed gå ud over billedkvaliteten. Hvis det er trængt ned i båndet, vil det kunne ses som sådan nogle grålige pletter.
Det bedste man kan gøre er at prøve at spole det væk. Det er en god ide at have en ekstra videomaskine kun til det formål, for det er ikke så smart at få mug ind i en ellers velfungerende afspiller.
Man skal dog også være varsom med at forsøge at spole det væk, hvis båndet/muggen ser fugtigt ud, for så kan båndet knække.
Men under alle omstændigheder skal man ikke kassere videobånd, selvom de ser endog meget mug-angrebne ud, for det kan heldigvis tit reddes. Og bånd kan sagtens have værdi for samlere stadigvæk.
larsskive skrev:Hvornår tror i sådan en bånd er fra?
Diabolik skrev:larsskive skrev:Hvornår tror i sådan en bånd er fra?
100% sikker på før '83... så mit skud vil være '81/'82!
/D
Mads Jensen skrev:Ak ja, det er desværre ikke et ualmindeligt syn. Det skyldes typisk dårlig opbevaring, videobånd er ret sårbare overfor fugt og temperatursvingninger. Og hvis de har ligget i en fugtig kælder eller lign. i flere år, så er der stor risiko for sådanne mug-angreb.
Det behøver dog ikke at være et problem, hvis muggen kun ligger ovenpå spolerne. Men hvis det er trængt ned i båndet, vil det med stor sandsynlighed gå ud over billedkvaliteten. Hvis det er trængt ned i båndet, vil det kunne ses som sådan nogle grålige pletter.
Det bedste man kan gøre er at prøve at spole det væk. Det er en god ide at have en ekstra videomaskine kun til det formål, for det er ikke så smart at få mug ind i en ellers velfungerende afspiller.
Man skal dog også være varsom med at forsøge at spole det væk, hvis båndet/muggen ser fugtigt ud, for så kan båndet knække.
Men under alle omstændigheder skal man ikke kassere videobånd, selvom de ser endog meget mug-angrebne ud, for det kan heldigvis tit reddes. Og bånd kan sagtens have værdi for samlere stadigvæk.
Diabolik skrev:Mads Jensen skrev:Ak ja, det er desværre ikke et ualmindeligt syn. Det skyldes typisk dårlig opbevaring, videobånd er ret sårbare overfor fugt og temperatursvingninger. Og hvis de har ligget i en fugtig kælder eller lign. i flere år, så er der stor risiko for sådanne mug-angreb.
Helt enig i Mads' indlæg... Jeg plejer at lade kassetter der er ramt af mug stå et par dage ved stuetemperatur inden jeg spoler igennem eller hvis jeg får fat i bånd der har stået i en kælder/garage/lade eller andet sted hvor vejrliget har sat temperaturen... Den konstante stuetemperatur får muggen til at tørre ind og det gør båndet lidt sikre at spole igennem ifald båndet virker fugtigt...
Hvis båndet er hårdt angrebet af mug, så plejer jeg at skille kassetten ad og forsigtigt med en omgang trykluft blæse mug-sporerne væk (gør det i det fri, ud ad et åbent vindue eller under emhætten, så du ikke blæser sporer ud i hele hytten)... Hvis båndet ikke er særligt angrebet så plejer jeg, efter endt gennemspoling, at banke sporerne ned i et af hjørnene af kassetten og så sætte støvsugeren til fjerne sporerne...
Jeg har læst flere steder på nettet hvor folk spørger om muggen kan sprede sig til andre bånd og til det vil jeg sige nej, så længe båndene står et tørt sted og ikke bliver udsat for for store temperatursvingninger, så sker der ingenting!!
/D
Diabolik skrev:Jeg har læst flere steder på nettet hvor folk spørger om muggen kan sprede sig til andre bånd og til det vil jeg sige nej, så længe båndene står et tørt sted og ikke bliver udsat for for store temperatursvingninger, så sker der ingenting!!
/D
Diabolik skrev:Ja, der var en gang hvor videobånd var let omsættelige... Jeg kan huske at 'Lille-Lars' en gang introducerede mig for en fyr (kan simpelthen ikke huske hans navn, men han var en af de første samlere i Danmark!), mens jeg arbejdede i Bjørn's Video i Aarhus... Fyren er en af det mest hemmelighedsfulde personer jeg nogensinde har mødt og det tror fa'en, han havde lige, grundet indbrud, mistet det meste af sin samling!
Heldigvis har videobånd ikke den store værdi for almenvældet i dag... Folk vil ikke få en bøjet femøre for tape'sene, medmindre de kender til samlerne... og vi kender trods alt alle sammen hinanden og til dels også hinandens samlinger... så hvis nogen, Gud forbyde det, mistede deres samling og jeg eksempelvis blev tilbudt Apache Kvinden på enten MDC eller regnbuefarvet-Hem så ville jeg også vide hvem ejeren var og gøre det der skulle gøres!!!
Med hensyn til dit spørgsmål, så har jeg småsamlet siden '88-'89 og for alvor siden '90... Heldigvis kan jeg kun sige at ét bånd er mig til stor irritation... ikke at jeg ikke købte båndet, men at jeg gik af med det; Adalberto Albertini's Safari Rally på Cinehollywood... På ingen måde nogen stor film, men labelen er sjælden som ind i H......!!! Øvs!!!
/D
Morten C skrev:Altid sjovt med lidt beretninger fra samlerfolketVirkelig trist med de 200 bånd du mistede, Lars...
![]()
Personligt har jeg igennem ca. 21-22 år købt og samlet vhs. Det startede da jeg var 11-12 år, og det første bånd jeg selvstændigt købte for mine surt optjente lommepenge (og som stadig står på hylden den dag i dag) var Friday the 13th: The Final Chapter - en engelsk release, hvor især slutningen er lemlæstet med saksen ... men hvad vidste en ung knægt om det på daværende tidspunkt. Jeg købte båndet i Stereo Studio for 120 dask. Ja, det er de mærkeligste ting man kan huske
Selvom releasen (selve filmen holder jeg meget af!) er cut og lettere crappy har den en speciel betydning for mig, hvilket også er grunden til at jeg har bevaret det bånd i alle de år. Derfra gik det slaw i slaw - bånd fulgte bånd.
Der kom en periode omkring 1998-1999-2000, hvor jeg stoppede med at samle vhs. Heldigvis smed jeg ikke mine bånd ud!!! For ca. 4 år siden tog jeg for alvor fat på vhs-samleriet påny og jeg elsker det medie. Selvfølgelig er det en nostalgisk ting for os, der kan huske videobiksene, men alligevel er det nu en anden oplevelse og en anden sjæl over at se eksempelvis Motorsavsmassakren på gammel, grynet vhs-bånd fremfor glittet, restaureret dvd eller blu-ray. JEG HAR TALT!!!![]()
Den egentlige begyndelse for mit vedkommende var vel nok omkring 1986 og årene derefter, hvor jeg opdagede videoudlejningsbutikkernes magiske verdenJeg glemmer aldrig den specielle stemning ... og ja sgu, duft ... der hang i luften under videobiksenes blinkende lysstofrør. Det gav et sug i maven hver gang man åbnede døren til hedengangne paradiser, som Randers Videocenter, Bogart Videocenter, Strøms Video, Sloths Video, etc.
Min storesøster, der er en del år ældre end mig, var stor fan af horrorfilm og diverse genrefilm. Hvorfor hun gad at have sin irriterende lillebror med på slæb til videobiksen er mig stadig en evindelig gåde, men jeg er taknemmelig for at hun gjorde det. Okay, faktisk var begge mine forældre også rigtig tit med, når der skulle lejes en moviebox og fem film - det var et familieforetagende i de dageFilm, der blev lejet og set (og genset) i stor stil var bl.a. Fredag d. 13.-franchisen, Maskernes Nat-franchisen, A Nightmare on Elm Street-franchisen, Motorsavsmassakren, Evil Dead II, Barneleg, Rocky- og Indiana Jones-filmene, Terminator, Queruak, osv., osv., osv.
Ift. spørgsmålet omkring mistede bånd... Jeg havde engang Tex & Dybets Herre (Tex e il signore degli Abissi aka Tex and the Lord of the Deep) fra Video International - eller rettere, jeg mener, det var min far, der havde fået filmen foræret af en arbejdskammerat, hvorefter båndet på en eller anden måde kom til at stå i min samlingAnyway, det er forsvundet...
Jeg har gennemsøgt mine forældres hus flere gange uden held. Jeg kunne forestille mig, at en eller anden uærlig sjæl har lånt filmen på et tidspunkt og aldrig leveret den tilbage
Det ærgrer mig, at det bånd er gået tabt - og jeg spekulerer indimellem stadig over det selvom det er ved at være mange år siden
![]()
Den dag i dag ville jeg da ønske (som mange andre vhs-samlere) at jeg havde købt flere bånd dengang videoforretningerne lukkede ned. Jeg fyldte et par poser hist og her, men jeg burde have købt meget mere...
VHS Forever!
Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster