Svensk film lugter blod igen
Et lille uddrag:
Kim Skotte skrev:Skiller sig ud
Tomas Alfredsson læste romanen og blev fascineret. Da beslutningen blev truffet, fik han sig en solid vampyrsludder med Lindqvist, men satte sig i øvrigt ikke ned og pløjede filmhistoriens gyserrepertoire igennem for at blive inspireret. Eller læste litteratur om emnet for den sags skyld.
Man vil jo selvfølgelig helst ikke lave deciderede fodfejl, men på den anden side er verden jo fuld af film, som forholder sig til andre film.
Efter et par årtier med postmoderne genrebevidsthed er der brug for noget, hvis man vil skille sig ud.
»Jeg synes ikke, det er sjovt at se for mange film, når jeg selv skal til at lave film«, fortæller instruktøren, der er søn af den svenske komiker Hans ’Hasse’ Alfredsson, som i en moden alder skabte sig et navn som en af Sveriges største instruktører med filmen ’Den enfoldige morder’.
Det får mig til at tænke på Barbanos Uncut-kronik NYT BLOD fra 2005, for selv om jeg sympatiserer med hans efterlysning af større bredde i dansk film (og dermed plads til vampyrfilm), så kan jeg ikke lade være med at spørge, hvor talentet er. Hvor er modet til at droppe postmodernismens trygge referenceramme og i stedet vove sig ud på dybt vand, satse og vise os noget nyt, noget fremmed, noget personligt, noget sårbart?
For fanden hvor jeg dog glæder mig til "Antichrist"...
og naturligvis også ovennævnte film.