I forbindelse med den anden tråd om klammeste/sygeste film kom jeg til at tænke på nogle mordscener, der har givet myrekryb/ubehag, men hvor filmen i sig selv ikke er voldsomt syg/klam.
For undertegnede er det ofte slasherfilm der har så lede og sadistiske mord, at undertegnede krymper sig i sofaen og lige må synke en ekstra gang (gulp, som det siger i Anders And), mens over the top monsterfilm og lemlæstelse ikke rører mig det fjerneste. Det er altså ikke drejebænkshjerneudboringer og øjesplinter a la Fulci (den slags hvor man hopper i sofaen af glæde), der har gjort indtryk, men typisk scener, der er så ondskabsfulde, at det er synd for ofrene.
Her er et par scener af "ej, det er sgu næsten for meget"-typen...
Sengekantstortur i "Blodig voldtægt" (aka "The New York Ripper").
Dobbeltmord i "Rosemary's Killer" (aka "The Prowler"). Kæresten får bajonet gennem skallen (for fanden da) mens tøsen tager bad. Hun spides med høtyv i brusekabinen. Tak til Tom Savini.
Ludermord i "Lejrbålet" (aka "The Burning"). Prostitueret får saksen af Cropsie mens hun raller og gurgler. Et af de mord, jeg får det aller dårligtst af at se. Don't know why.
"Maniac". Joe Spinell stalker kvinde i laaaang scene. Netop som hun tror, hun er i sikkerhed, dukker han op på uhumsk toilet. De lyde Spinell udstødder under mordene i denne film får det virkelig til at risle koldt ned af ryggen.
"Inside" (aka "À l'intérieur"). Ung tyrker får en saks mellem øjene. Meget laaaangsomt. Shit!
"My bloody Valentine" (uncut edition). Sheriffen kigger sig omkring på vaskeriet og opdager en stakkel, der har fået en tur i tørretumbleren. For klamt!! I samme film spides en pige med et vandrør gennem nakken. kæresten opdager liget, hvor der fosser varmt vand ud af munden. Bwadr!
Kom med dine bud. Der er sikkert noget, jeg har overset eller bør se.