Filmen bringer tankerne hen på de første Guinea Pig film (især Hideshi Hinos Flowers of Flesh and Blood). Den følger et ungt par, som på deres første date bliver kidnappet af en psykopat, som efterfølgende udsætter dem for ekstrem tortur, skildret i meget explicit.
Jeg så den tilfældigvis for en måneds tid siden. Jeg kan ikke sige at jeg var blæst væk af filmen. Jeg synes den fungerede ganske godt et langt stykke af vejen, men slutningen trak lidt ned.
Til gengæld synes jeg, at den fungerer bedre end hvad jeg har set af nyere eksplicit horror (Hostel, Saw, Inside, Frontiere(s), Martyrs), fordi den er så minimalistisk udført. Jeg synes heller ikke, at den var mere grov end førnævnte film. Det er tydeligvis scenerne af seksuel karakter, som har været et problem i BBFC's øjne.
Forhåbentligt kan BBFC's beslutning sætte gang i censurdebatten i England igen. For 15-20 år siden var de engelske horrorfans særdeles aktive på barrikaderne mod det urimelige indgreb i den personlige frihed, som BBFC's censur af film indebærer. Siden er der kommet ny ledelse i BBFC, og mange af de film som tidligere var totalforbudt kan nu købes i uklippede BBFC-godkendte versioner i England - det gælder både mange af de tidligere 'video nasties' og mere kunstnerisk anerkendte film som f.eks. Salo, Straw Dogs, The Exorcist, m.fl.
Det er almindelig kendt at BBFC stadig slår ned på film, som indeholder vold af seksuel karakter, hvilket Grotesque altså er det seneste eksempel på.
Trailer:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=49237697
BBFC's side om filmen:
http://bbfc.co.uk/website/Classified.nsf/0/CBAD4497BEC6D8A18025761600520707?OpenDocument
Artikler om totalforbudet:
http://www.24framespersecond.net/index.php?/24frames/news_details/extreme-j-horror-grotesque-banned-by-uk-censors/
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1208865.ece
Review:
http://www.beyondhollywood.com/grotesque-2009-movie-review/
...This gives “Grotesque” a winningly old-school feel that does indeed hark back to the good old “Guinea Pig” days, with which the film has arguably more in common rather than the likes of “Saw” or “Hostel”. This is undoubtedly a good thing, as it gives viewers a chance to see how the torture porn genre really should be done, freed from the needless niceties of plot and good taste, and simply piling on the gruesome outrages.