• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
6 indlæg • Side 1 af 1

District 9

Indlægaf TCM » man 24. aug 2009 18:48

Hva' siger i til den?
- Jeg selv synes det var en fantastisk underholdende film, som både leverede en medrivende historie, et konstant interessant visuelt univers, overbevisende special effects og ikke mindst en herlig tvetydig antihelt i hovedrollen...
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Geografisk sted: København

Indlægaf Staal » man 24. aug 2009 21:14

Jeg ser frem til at få set denne. Jeg har hørt en masse godt om den - også fra folk, der som jeg, ikke er så sci-fi interesserede.
Staal

Geografisk sted: Århus

Indlægaf henrikbj » tors 27. aug 2009 22:44

Jeg var inde at se filmen idag og var virkelig positiv overrasket. En utrolig utraditionel film, hvor sci-fi når nye længder. De normale tilskrevne forhold mellem menneske og aliens ("rejer", som de kalder dem) er forvrænget, og gør det svært at gennemskue deres reaktioner overfor hinanden. Det gør at der er nogle fede overrakkelsesmomenter, og blandet med nogle små twist konstant, gør det filmen rigtig levende.
Oveni selve filmoplevelsen, er der også politiske undertoner, hvilket jeg ikke syntes gør noget, da det ikke rigtig skinner igennem.
henrikbj

Geografisk sted: Ribe
  • Hjemmeside

District 9

Indlægaf Jacob » søn 30. aug 2009 08:19

Der er SPOILERS i dette indlæg.

Jeg havde glædet mig meget til filmen: Den var blevet hypet godt, traileren så fed ud og jeg var spændt på at se en lidt anderledes sci-fi film. Og det startede da også godt. Konceptet var spændende og doku-stilen veludført. Desuden var filmen de første 20 min ganske, ganske SJOV (på den ironiske og modbydelige måde).

En anden fed ting var, at jeg på det tidspunkt ikke vidste hvilken retning filmen ville tage, og det er fedt når en film kan gøre det. Men så var det, at det efter min mening desværre gik galt.

Når man laver et så fedt koncept, baseret på instruktørens egen kortfilm med en fed setting og en lækker grundide, så forpligter det i mine øjne. Og så er det desværre at man vælger "bare" at lade filmen blive en ordinær actionfilm - og misforstå mig ikke: jeg ELSKER ordinære actionfilm.

Men her virker det bare ikke, og jeg sidder tilbage med en følelse af at have set en film med uforløst potentiale. Et andet stort problem er, at filmen vil for meget, mens selve handlingen kan så lidt.

Fortællingen stikker i for mange retninger, og kan ikke helt bestemme sig for om den vil være satire i stil med Starship Troopers, action ala first person shooter style, horror ( the fly elementet aka transformationen og regeringens eksperimenter), menneskeligt drama, splat, politisk drama, eller "bare" action i noget der minder om en postapokalyptisk setting. Alle disse ingredienser er noget der normalt får mine tænder til at løbe løb i vand, men desværre er doseringen ikke noget at skrive hjem om, hvilket igen peger på at der er blevet brugt mere krudt på konceptet og effekterne end på selve manuskriptet (selve den fede doku-del forsvinder næsten helt)

Når man i film ser koncepter, hvad enten det er dokustilen vi kender fra Blair Witch og Cloverfield, eller visuelle koncepter som i eksempelvis Sky captain and the world of tomorrow, så er det SATANS vigtigt at konceptet ikke "bare" bliver en gimmick, men noget som bruges til at fortælle noget,man normalt ikke ser (eller giver en genre en ny tilgangsvinkel og fortælleform).

District 9 tager tilløb til dette, men det lykkes aldrig. Når alt det negative er sagt så er der stadig en masse at komme efter, men i dette tilfælde vil jeg mene at talent forpligter, og jeg sidder tilbage med en følelse af, at District 9 kunne være blevet et moderne mesterværk, hvis manus havde været bedre, for både i stil og koncept aner man storhed.

/Jacob
Jacob

Geografisk sted: århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » søn 30. aug 2009 15:14

Jeg havde ikke noget problem med de mange, forskellige sidespor og følte ikke, at handlingen strittede i for mange retninger. Tværtimod oplevede jeg det som en stor styrke, særligt fordi det var med til at gøre filmens univers levende, forløbet lettere uforudsigeligt og ikke mindst gav en fornemmelse af det tiltagende kaos, der prægede projekt rejehop.

Jeg savnede derimod mere kød på fortællingen. Det var befriende, at langt fra alt blev forklaret og så meget blev overladt til ens fantasi, men de små, interessante plotelementer kunne sagtens have fyldt mere i det samlede billede.

Det generede mig i øvrigt heller ikke, at dokumentardelen gradvist blev tilsidesat for mere traditionelle filmiske virkemidler, da filmen hverken blev mindre intens eller troværdig af den grund.

Det er sgu imponerende, hvad de har fået ud af budgettet. Det var rart for en gangs skyld at se en film proppet med vellykket, fornemt integreret CGI - især rejerne var flot lavet.

Som et lille kuriosum bemærkede jeg, at en vis Max Van Der Merwe havde arbejdet på filmen som tømrer.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Anders » man 31. aug 2009 01:06

Fantastisk god film! Jeg var inde og se den i torsdags med 2 kammerater, og vi var alle 3 virkelig vilde med den. Jeg synes personligt at det var et meget friskt nyt pust på sci-fi, hvilket jeg har savnet, og så synes jeg effekterne var kanon fede, og jeg elskede 'splatter/gore' elementerne. Super god film, og meget positivt overrasket blev Jeg ihvertfald.
Do you serve food here?
- Best in mexico!
.. I kinda' doubt that!
Anders

Geografisk sted: Århus

Skriv et svar
6 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Genrefilm