Ja, nu spørger jeg her selvom jeg ved at de fleste her er for unge til at have set gysere i slutningen af 60'erne.
Som barn så jeg adskillige gysere på tysk TV (boede i Sønderjylland) altid når min storebror og jeg var alene hjemme.
Der er en scene som er mejslet fast i min hjerne og har hjemsøgt mig i adskillige år:
En mand ligger i en hospitalsseng, klokken er kvart i otte, det er mørkt uden for, sygeplejersken pusler rundt i et tilstødende lokale med en radio kørende. Manden døser men vågner brat da radioen stopper og han ser at det nu er lyst udenfor, han ser på uret og kl. er nu halv seks om morgenen. Han går hen til vinduet og kigger ud, der holder en ligvogn, kulsort med sorte heste for, en sortklædt mand vender sit ansigt mod patientet og udbryder i en uhyggelig tone "Der er lige plads til en til" ! Patienten går opskræmt tilbage i sengen. Pludselig spiller radioen igen, sygeplejersken pusler og det er mørkt uden for, kl. er ti minutter i otte !!!
Manden bliver så udskrevet og går ned på en trafikeret gade og venter på bussen sammen med en masse andre. Endelig kommer en overfyldt bus og folk maser sig ind, da vor mand endelig vil stige på bussen vender chaufføren sig mod ham og udbryder dunkelt: "Der er lige plads til en til"!!! Selvfølgelig er det samme ansigt som på ligvognen. Hvor mand viger forskrækket tilbage og bussen kører uden ham. Et par hundrede meter længere fremme høres hvinende bremser og bussen styrter ned af en stejl skrænt !!
Det KAN være fra "Hitchcock Præsenterer" som blev vist meget på tysk TV, jeg erindrer noget om at det er en gruppe mennesker der er fanget på et uhyggeligt herresæde i en storm og fortæller overnaturlige historier, mindes også noget med en bugtalerdukke - men det kan være sammenblanding.
Scenen er sort/hvid (men den kan have været i farver, vi havde ikke farvetv dengang), og den er helt klart engelsksproget selvom jeg så den med tysk synkronisering.
Ja, den var svær Jeg forventer mig ikke at nogen ved det - men måske ??