• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Ikke-genrefilm

Diskussionsforum for alle de film, der ikke hører til under genre-film. Kort sagt dine guilty pleasures, det nyeste mainstream-drøn eller fortidens klassikere og arthouse-kuriøsiteter.
Skriv et svar
277 indlæg • Side 9 af 19 • 1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19

Indlægaf Mads » søn 30. mar 2008 11:13

Cinemateket har en del klassikere på programmet i april. Den vigtigste for mig er Nobuo Nakagawa's JIGOKU (aka HELL) fra 1960:

http://www.midnighteye.com/reviews/jigoku.shtml

Midnight Eye skrev:Even by today's standards Jigoku is pretty graphic, the phantasmagoric imagery here on display is more akin to portrayals of the Final Judgement from the medieval Flemish artist Hieronymous Bosch by way of Benjamin Christensen's silent classic Häxan (1921), and anticipates the more nightmarishly sadistic work of the Brazilian José Mojica Marins (Tonight I Will Turn Your Corpse Red /Este Noite Encarnarei No Teu Cadaver, 1966 et al.) as skulls are crushed by giant club-wielding ogres, and bodies are flayed, decapitated, and sawn in two. Shocking stuff indeed.

- men der er jo også både ALIEN, SILENT RUNNING, SOLARIS, FULL METAL JACKET, PRIME CUT og BEYOND THE VALLEY OF THE DOLLS, for bare at nævne et par stykker.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Dr. Humpp » man 31. mar 2008 14:06

Gud ja de viser også JIGOKU, den er fremragende og sindsyg flot! Verdens første gorefilm, men nok mere en arthouse feature end en horrorfilm. En japansk klassiker som alle bør se.

DFI viser også HORROR OF DRACULA. Bravo!
http://devilution.dk/ (House Of Franco)
Dr. Humpp

Geografisk sted: Olga's House Of Shame aka Amar

Indlægaf Dr. Humpp » tirs 1. apr 2008 14:42

Skal ind og se den restaurerede version af HORROR OF DRACULA i aften, det er vel 35mm de viser?
Dr. Humpp

Indlægaf Nicolai » tirs 1. apr 2008 15:49

Dr. Humpp skrev:Skal ind og se den restaurerede version af HORROR OF DRACULA i aften, det er vel 35mm de viser?

Ja, det er det: http://www.dfi.dk/cinemateket/Filmbeskr ... ?id=f19075

Er forresten pudsigt at Cinemateket stadig konsekvent ledsager alle filmbeskrivelser i programmet på hjemmesiden med s/h-fotos fra filmene, som det f.eks. er tilfældet med hver eneste af titlerne i serien "Farvefilmens historie del II" - hvorimod de på selve forsiden af programmet har et billede fra Alien i farver. Personligt synes jeg, at de burde vise billederne, som de naturligt tager sig ud i filmene samt introducere nogle farver på hjemmesiden. Den dominerende brug af gråtoner er sgu en tand for kedelig at se på. :?
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Dr. Humpp » ons 2. apr 2008 13:01

Dracula aka Horror Of Dracula var en fed oplevelse og sikke et flot print, men den eneste forskel på min gamle engelske 'cuttede' vhs udgave var titel sekvensen; nada mere blod eller bare antydningen af female nudity, som mere end kraftigt blev antydet i den overgearede Hammer introduktion i Cinemateket.
Dr. Humpp

Indlægaf Gizmo » ons 2. apr 2008 14:14

Selv om vi ikke fik de mytiske og formentlig ikke-eksisterende scener, så var det en fantastisk oplevelse:

http://gyserblog.blogspot.com/2008/04/i ... velse.html
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » ons 2. apr 2008 16:50

Ja, det var en vildt flot restaureret udgave!
Jeg hæftede mig især ved det arkivar Mikael Braae sagde om, at han var meget sikker på, at restaureringsarbejdet IKKE var udført digitalt men derimod på god, gammeldags facon. Hvis det er sandt, må jeg sgu knæle i støvet, for filmen så meget flot ud! Vidunderligt at man kan se en film som den tog sig ud for 50 år siden!
En ting undrede mig dog lidt, for i flere scener havde personerne en række svage "stråler" af lys, der befandt sig over deres hoveder. Kan sikkert også skyldes filmens lyssætning og brug af kamerafiltre, men det så ikke helt naturligt ud.

Hvad introduktionen angår, savnede jeg især flere detaljer om arbejdet med at restaurere filmen. Virkede som om Braae var meget opmærksom på ikke at lade den indre nørd tage over. Desværre.

Fandt lidt sparsom info om den nye udgave:
Andrea Kalas - Senior Preservation Manager, BFI National Archive skrev:Scenes censored by the BBFC for the release of the UK version, but included in the US version, have been recovered. In addition, the US title, “Horror of Dracula”, had been attached to most theatrical and video releases. We have restored the original British release title with its distinctive illuminated “D.”
Kilde: http://www.bfi.org.uk/about/media/relea ... cannes.pdf
&
Algar skrev:As Senior Curator (Fiction) at the BFI National Archive, I'd like answer the points raised over our work on DRACULA. The work undertaken by Warner Bros in the mid-1990s was not a restoration as such but simply the preparation of digital materials for a DVD release. The BFI has prepared new preservation materials on film from the original negative. The new version, incorporating the original UK title sequence, benefits from additional technical work that has been carried out on both picture and sound. Furthermore, we have reinstated a brief sequence which was cut from the UK release version by the BBFC. None of this is a secret and we are pleased to offer the film to UK audiences in as complete a form as is currently possible. You can see the film at the Cambridge Film Festival on July 8, and a theatrical and DVD release are planned for later this year.
Kilde: http://www.britmovie.co.uk/forums/briti ... ation.html
Bemærk det første indlæg, som Algars indlæg er en reaktion på.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Vang » tors 3. apr 2008 08:08

Nicolai skrev:En ting undrede mig dog lidt, for i flere scener havde personerne en række svage "stråler" af lys, der befandt sig over deres hoveder.

Hvis du kigger godt efter, vil du bemærke, at der altid er en glorie ver Christopher Lees og Peter Cushings hoveder.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » tors 3. apr 2008 14:03

Vang skrev:
Nicolai skrev:En ting undrede mig dog lidt, for i flere scener havde personerne en række svage "stråler" af lys, der befandt sig over deres hoveder.

Hvis du kigger godt efter, vil du bemærke, at der altid er en glorie ver Christopher Lees og Peter Cushings hoveder.

Ligefrem glorier? Nåh, men godt at høre at det tilsyneladende er meningen og ikke er noget, der er forårsaget under restaureringen.
Jeg så også "stråler" over hovedet på John Van Eyssen i nogle af sovekammerscenerne. Var der jeg først lagde mærke til det.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » fre 4. apr 2008 00:30

Vang skrev:Hvis du kigger godt efter, vil du bemærke, at der altid er en glorie ver Christopher Lees og Peter Cushings hoveder.

To af de tre hellige mænd fra tiden med rigtige gotiske horrorfilm.

:mrgreen: :mrgreen:

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 00:07

Hentede programmet for maj måned i dag, nu i mindre format og med færre sider. Det er desværre ikke kun formatet man er begyndt at spare på, en stor del af omtalerne er røget ud. Det er åbenbart meningen at man skal læse om filmene på hjemmesiden, info om format og spilletid er heller ikke trykt i programmet længere..

Men hvis ellers der er tale om rigtige filmprints, er der flere i film i serien 'Maj 68, 40 år senere' der ser spændende ud: SKÆVE DAGE I THY, IN THE YEAR OF THE PIG, THE FALL, PUNISHMENT PARK og A GRIN WITHOUT A CAT.

Af andre interessante ting kan nævnes Melville's LE CERCLE ROUGE og Bava's MASCHERA DEL DEMONIO, sidstnævnte er 'kraftigt censureret i forhold til den italienske udgave'.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » ons 23. apr 2008 00:49

Så er det vel den amerikanske version, der går under titlen BLACK SUNDAY, de viser, med anderledes dubbing og omredigering, end den originale MASK OF SATAN.

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 07:56

Ja det er temmelig sikkert AIP udgaven, vil dog gerne se den alligevel. Og det må vel være et rigtigt filmprint, BLACK SUNDAY er såvidt jeg ved ikke specielt nem at skaffe på DVD.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » ons 23. apr 2008 07:59

Jeg har rent faktisk set BLACK SUNDAY i biografen engang for længe siden.

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Dr. Humpp » ons 23. apr 2008 11:50

Mads Jensen skrev:PUNISHMENT PARK

Hvordan er den egentlig? Har tit overvejet at bestille den
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/693826/P ... oduct.html
Dr. Humpp

ForegåendeNæste