Side 2 af 3

Indlæg: tirs 26. aug 2008 00:05
af Nicolai
Mads Jensen skrev:Den franske udgave af Branded to Kill er ganske højtagtet, og det ligner da også en mere naturlig gengivelse end den engelske.

Der er en underlig sort "søjle" ude i venstre side på billederne fra Second Sight-udgivelsen. Hvad kan det mon skyldes? Jeg har selv deres udgivelse af Tokyo Drifter men mener bestemt ikke, at der er noget at se der.
Det ser også ud som om, at der mangler en anelse i toppen af billedet på Second Sight-udgivelsen.

Den højtagtede franske udgivelse er vel kun med højtagtede franske undertekster...

Mads Jensen skrev:Det er muligt at Suzuki foretrækker et andet visningsformat, men hans film må formodes at være skudt i 'nikkatsuscope', som er 2.35:1.

Det tror jeg bestemt også, at du har ret i. Og jeg synes selv, at det ser bedre ud i Scope baseret på dette lille udvalg af skærmbilleder.

Mads Jensen skrev:Synes det er meget tydeligt, at Criterions Tokyo Drifter har et forkert format.

Men den er jo netop i (O?)AR 1:2,00. Hvad mener du? Betyder det, at du foretrækker 1:2,35, og at du måske ligefrem mener, at det er OAR? For så er formatet på den franske udgave jo ikke korrekt. Men det kommer naturligvis an på, om man med OAR mener Suzukis foretrukne format eller det som filmene blev optaget i. Det første er jo det mest normale, medmindre han oprindeligt viste dem i et format for sidenhen at skifte mening og indskrænke billedrammen til 1:2,00.

Hmm... det her skal vist skylles ned med noget sake...

Indlæg: tirs 26. aug 2008 07:54
af Mads
Nicolai skrev:
Mads Jensen skrev:Den franske udgave af Branded to Kill er ganske højtagtet, og det ligner da også en mere naturlig gengivelse end den engelske.

Der er en underlig sort "søjle" ude i venstre side på billederne fra Second Sight-udgivelsen. Hvad kan det mon skyldes?

windowboxing

Nicolai skrev:Den højtagtede franske udgivelse er vel kun med højtagtede franske undertekster...

Oui, naturallement.

Nicolai skrev:
Mads Jensen skrev:Synes det er meget tydeligt, at Criterions Tokyo Drifter har et forkert format.

Men den er jo netop i (O?)AR 1:2,00. Hvad mener du? Betyder det, at du foretrækker 1:2,35, og at du måske ligefrem mener, at det er OAR?

Det var en fejl, jeg mente selvfølgelig at Criterions Branded to Kill ser ud til at være beskåret forkert! Det er især tydeligt på billedet med nøglehullet og billedet hvor kvinden går ned ad trappen.

Indlæg: tirs 26. aug 2008 12:29
af Nicolai
Mads Jensen skrev:
Nicolai skrev:Der er en underlig sort "søjle" ude i venstre side på billederne fra Second Sight-udgivelsen. Hvad kan det mon skyldes?

windowboxing

Nej, jeg mener ikke de søjler. Der er en smal sort søjle ude i venstre side af selve billedet, ikke skærmbilledet.

Mads Jensen skrev:
Nicolai skrev:Den højtagtede franske udgivelse er vel kun med højtagtede franske undertekster...

Oui, naturallement.

De kan sagtens de franskmænd. Jeg er gået i gang med at støve mit franske af...:
http://www.gastonlagaffe.com/sitefr/gag.php

Mads Jensen skrev:Det var en fejl, jeg mente selvfølgelig at Criterions Branded to Kill ser ud til at være beskåret forkert! Det er især tydeligt på billedet med nøglehullet og billedet hvor kvinden går ned ad trappen.

Ah okay! Du må sgu ikke rode med mit hoved på den måde.
Men ja, den ser ret underlig ud generelt. Og i nøglehulsindstillingen går det helt galt i det sorte område. Kontrasten er elendig.
Jeg har også lige en rettelse, for selv om dvdcompare opgiver Criterion-formaterne til:
1:2,00 på Tokyo Drifter & 1:2,35 på Branded to Kill, så er formaterne ifølge DVDBeaver:
(AR) 1:2,06 på Tokyo Drifter & 1:2,17 på Branded to Kill (hvilket de paradoksalt nok kalder OAR).

Gary W. Tooze kritiserer da også begge Criterions udgivelser voldsomt, selv om han mærkeligt nok intet nævner om formaterne!

Hvem der bare selv kunne spørge Suzuki...

Indlæg: tirs 26. aug 2008 13:49
af Dr. Humpp
Mads Jensen skrev:Criterions Branded to Kill ser ud til at være beskåret forkert! Det er især tydeligt på billedet med nøglehullet og billedet hvor kvinden går ned ad trappen.

Pyha. Så er det godt jeg ikke har Branded To Kill fra Criterion men fra Second Sight (gælder også Tokyo Drifter). Fighting Elegy er den eneste af hans film jeg har fra Criterion, synes ikke formattet er forkert i den.

Indlæg: tirs 26. aug 2008 14:46
af Nicolai
Dr. Humpp skrev:Pyha. Så er det godt jeg ikke har Branded To Kill fra Criterion men fra Second Sight (gælder også Tokyo Drifter). Fighting Elegy er den eneste af hans film jeg har fra Criterion, synes ikke formattet er forkert i den.

Ja, jeg har også selv de to film i Second Sight-udgivelserne.
Fighting Elegy har jeg desværre ikke set, men ifølge DVDBeaver er Criterions udgave fornem:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... elegy_.htm
Den er i øvrigt i ("Original" ifølge Bæveren)AR 1:2,35, og skærmbillederne ser godt ud.
Jeg håber bare ikke, at dette er tegnestifter!:
Billede

Indlæg: tirs 26. aug 2008 21:19
af Mads
Criterion har fornylig købt rettigheder til en række action-titler fra Nikkatsu, deriblandt et par Suzuki titler:
http://twitchfilm.net/site/view/criteri ... y-passport

-bare de også ville tage sig lidt af nikkatsus roman porno..

Billede

Indlæg: ons 1. okt 2008 17:28
af henschjell
Nicolai skrev:Er det virkelig sandt at det er Suzukis foretrukne AR?:
The US Criterion release is presented in the director's preferred aspect ratio of 2.00:1...

Kilde: http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=3746


Mente at jeg havde læst et interview, hvor han kom ind på sit
forhold til AR. Jeg skulle bare lige finde ud af hvor.
Fra ACC #21

"ACC: Right in the middle of your early career the Cinemascope process was developed. Suddenly you were forced to make 'widescreen' films. Many other directors had a hard time adjusting to the format. How about you?
SUZUKI: It didn't effect me at all because l never really thought much about the change. l used to have characters move up and down (Suzuki ges¬tures towards us and back). But in Cinema-scope, they would move this way, back and forth. So that was the only change. Besides that, I didn't feel anything about it at all. The only thing different was the way I placed characters. For example, if a whole group of people are lined up in a file - for the old 'standard screen' I'd shoot straight up and down, the last person and the first will be in focus equally. But if I shoot a widescreen picture the same way, the last person would not be as focused as the first. To compensate, l would line them up side-ways, slightly staggered, across the screen, I didn't have any problems adjusting to Cinema-scope but Akira Kurosawa had a real hard time. While I was lining performers sideways, Kurosawa wouldn't. He still wanted it his way. He refused to change because of the diameter of the screen."

Han virker umiddelbart ligeglad. Så mon ikke det med at han fortrække
2.00:1 er lidt af en skrøne

Personligt blev jeg positivt overrasket over hans Taisho Trilogy
Zigeunerweisen 1980/Kagero-za 1981/Yumeji 1991
Billede

Indlæg: fre 3. okt 2008 14:43
af Nicolai
Fantastisk henschjell!
Tusind tak for opklaringen!

Ja, så må det afgjort være en skrøne.
Hvor kan jeg læse hele interviewet?
Jeg har endnu ikke fået noget kaffe i dag, så tilgiv mig lige at jeg stiller et dumt spørgsmål: ACC?

Det er sjovt at høre ham redegøre for, hvorledes, og hvor let, han tilpassede sine film Cinemascope-formatet. Nærmest med samme legende lethed og elegance som hans film besidder.
Spøjst med Kurosawa-bemærkningen - det har jeg aldrig tænkt over før.

Indlæg: fre 3. okt 2008 16:11
af henschjell
Nicolai skrev:Fantastisk henschjell!
Tusind tak for opklaringen!

Ja, så må det afgjort være en skrøne.
Hvor kan jeg læse hele interviewet?
Jeg har endnu ikke fået noget kaffe i dag, så tilgiv mig lige at jeg stiller et dumt spørgsmål: ACC?

Det er sjovt at høre ham redegøre for, hvorledes, og hvor let, han tilpassede sine film Cinemascope-formatet. Nærmest med samme legende lethed og elegance som hans film besidder.
Spøjst med Kurosawa-bemærkningen - det har jeg aldrig tænkt over før.


Jeg er allerede i gang med kaffen. Så hvis du kigger ind på siden her
http://asiancult.com/index.php?cPath=64
Burde det besvare dit spørgsmål om ACC

Jeg kan desværre se, at netop # 21 er udsolgt. Men mon ikke det kan
drives op andetsteds. Jeg kunne også scanne det ind, og sende det i en E-mail.
Hele artiklen er på 24 sider
Billede

Indlæg: fre 3. okt 2008 16:56
af Jack J
Nicolai skrev:Jeg har endnu ikke fået noget kaffe i dag, så tilgiv mig lige at jeg stiller et dumt spørgsmål: ACC?


Okay så, du er tilgivet pga den manglende kaffe. Enhver, der ser asiatiske film, men som ikke har hørt om Asian Trash Cinema (nu ACC) må nok ellers siges at være tvivlsom. :lol: :lol:
Bladet begyndte egentligt som et specialnummer af Naked! Screaming! Terror! udelukkende om den nye bølge af HK-film. Jeg vil påstå, det var her hele fanbevægelsen omkring HK-film startede. No less.
ATC begyndte at udkomme i starten af 90'erne og var i starten søsterblad til ETC (Craig Ledbetters European Trash Cinema) i flere år og eksisterer stadig (ETC er forlængst lukket). Navneskiftet kom da de to redaktører, Thomas Weisser og Ledbetter, blev uvenner i midt-90'erne. Der er også kommet en ATC/ACC-bog, som jeg ofte har refereret til. Det er vel nok den mest detaljerede og gennemarbejdede bog om HK-film, der findes. Man kan ikke sætte en finger på een eneste oplysning, der ikke er korrekt. :? Yes, I'm being sarcastic here! Thomas Weisser ved iø også en masse om spaghettiwesterns. Et sandt orakel (Kinski har fortalt mig, at han bl.a. har skrevet en bog, hvor han anmelder film, der aldrig er blevet lavet, haha).


Jack

Indlæg: fre 3. okt 2008 17:36
af Nicolai
henschjell skrev:Jeg er allerede i gang med kaffen.

Ditto. Nu flyder den rette substans i mine årer.

henschjell skrev:Så hvis du kigger ind på siden her
http://asiancult.com/index.php?cPath=64
Burde det besvare dit spørgsmål om ACC

Jeg kan desværre se, at netop # 21 er udsolgt. Men mon ikke det kan
drives op andetsteds. Jeg kunne også scanne det ind, og sende det i en E-mail.
Hele artiklen er på 24 sider

Det får du mig altså ikke til at sige nej tak til (hvor mange negationer var det lige?).
Jeg ville være meget taknemmelig for det - og utvivlsomt skylde dig en af de suspekte tjenester, som enhver slyngelfilmfreak med respekt for sig selv hiver op af hatten (sammen med en buket røde roser) og kræver indfriet på de mest uventede tidspunkter.

Og ja, jeg kender godt bladet Jack, selv om du er velkommen til at klistre prædikatet "tvivlsom" på min pande. Lige under "ambivalent".
Tak for beskrivelsen af bladets historie for øvrigt. Det lyder velkendt det med, at de blev uvenner. Mig bekendt er ingen scene foruden scener. Man har vel sin faglige stolthed.
Tjah, Stanislaw Lem har da også skrevet flere bøger om bøger, der aldrig er blevet skrevet - eller rettere: er forfattet i hans hovede men ikke nedfældet på papir i anden form end som genstand for hans egen kritik.

Re: Seijun Suzuki boxset

Indlæg: tirs 13. jan 2009 01:51
af Nicolai
Mads Jensen skrev:Nogle der har set Seijun Suzuki boxen fra Sandrew/Metronome? Overvejer at købe, men med mindre kvaliteten er helt i top kan jeg nok godt vente til den bliver billigere.....?

Nu koster den kun 30 kr. i Fona på Strøget, hvis det har interesse.

Her er en anmeldelse af udgivelsen:
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=1&t= ... jun+Suzuki

Re: Seijun Suzuki boxset

Indlæg: tirs 13. jan 2009 19:18
af Jack J
Nicolai skrev:
Mads Jensen skrev:Nogle der har set Seijun Suzuki boxen fra Sandrew/Metronome? Overvejer at købe, men med mindre kvaliteten er helt i top kan jeg nok godt vente til den bliver billigere.....?

Nu koster den kun 30 kr. i Fona på Strøget, hvis det har interesse.


Mener du Fona2000? Jeg fik en bekendt til at købe den i dag og han sagde den kostede 50 kr. Jeg forventer, at du dækker de 20 kr. :evil:

Re: Seijun Suzuki boxset

Indlæg: tirs 13. jan 2009 20:02
af Nicolai
Jack J skrev:Mener du Fona2000? Jeg fik en bekendt til at købe den i dag og han sagde den kostede 50 kr. Jeg forventer, at du dækker de 20 kr. :evil:

Ja, jeg mener Fona(2000).
Mit eksemplar kostede kun 30 kr. og stod på hylden i den lille tilbudsafdeling, der befinder sig lige inden den sidste rulletrappe (inden man når helt op på førstesalen).

Indlæg: tirs 13. jan 2009 20:07
af Jack J
20 kroner, Nikolaj!!! Jeg kunne have købt en hel TV-serie i Kina for de penge!!! :x