Så fik jeg endelig set Garth Jennings The Hitchhiker's guide to the galaxy fra 2005 .
Som mit nickname indikerer er jeg inkarneret fan af HGTTG. Jeg købte bogen i 1987 i London og så var jeg solgt ! Har aldrig turdet læse den danske udgave da jeg ikke kan forestille mig at Adams crazy blomstrende sprog kan oversættes !
Så det var også med blandede følelser jeg slog over på TV2 kl. 00.25 i nat, men jeg tog en dyb indånding og sagde "Don't panic".
Men filmen overraskede mig positivt. Godt nok er det svært at proppe handlingen og de mange sideplots ned i en spillefilm, men gudskelov havde Jennings valgt at stoppe ved "The Restaurant at the end of the world" - ville ellers godt have set vores venner blive præsenteret for "The dish of the day":)
Den maniodepressive robot Marvin var fantastisk lavet, hans depressive stemme, det store hoved og hans ludende gang var alletiders, og hans bemærkning da han mødes af et våben og ordene "Freeze": "Freeze ? I'm a robot not a refrigerator" var enestående.
Naturligvis savnede jeg mange af sidehistorierne bl.a. den om at Babelfisken er beviset på at Gud ikke eksisterer !
Men alt i alt var det en positiv oplevelse og jeg fik lyst til at kaste mig over moppedrengen igen - og måske endda læse den danske udgave ???