• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Ikke-genrefilm

Diskussionsforum for alle de film, der ikke hører til under genre-film. Kort sagt dine guilty pleasures, det nyeste mainstream-drøn eller fortidens klassikere og arthouse-kuriøsiteter.
Skriv et svar
277 indlæg • Side 10 af 19 • 1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 17:43

Dr. Humpp skrev:
Mads Jensen skrev:PUNISHMENT PARK

Hvordan er den egentlig? Har tit overvejet at bestille den
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/693826/P ... oduct.html

Mit kendskab til Peter Watkins' film er desværre ret begrænset. De uddrag jeg har set af hans film ser særdeles spændende ud, en provokerende blanding af drama og dokumentarfilm med klare politiske budskaber. Har bl.a. set klip fra den mildest talt kontroversielle 70'ERNES FOLK, en af de to film Watkins lavede i Danmark. Her tegner han et særdeles dystert billede af den ellers så idealiserede danske velfærdsstat, med udgangspunkt i en af de højeste selvmordsprocenter i verden. Ser meget frem til PUNISHMENT PARK, som efter sigende er mindst ligeså kontroversiel i forhold til USA som 70'ERNES FOLK og AFTENLANDET var det i Danmark. Har fornyligt bestilt THE WAR GAME på DVD, en tv-film fra 1965 om følgerne af et atomangreb, som efter politisk pres opnåede den tvivlsomme ære at blive banned af BBC.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 17:47

Jack J skrev:Jeg har rent faktisk set BLACK SUNDAY i biografen engang for længe siden.

OK, hvor så du den? Ville tro at den version der i sin tid gik i danske biografer var den lange europæiske udgave, men jeg har ikke tjekket det.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » ons 23. apr 2008 19:35

Mads Jensen skrev:
Jack J skrev:Jeg har rent faktisk set BLACK SUNDAY i biografen engang for længe siden.

OK, hvor så du den? Ville tro at den version der i sin tid gik i danske biografer var den lange europæiske udgave, men jeg har ikke tjekket det.

Melbourne ca. 1991. Jeg kunne godt se og høre forskellene, da jeg året forinden havde optaget den rigtige udgave fra TV i London, da BBC viste den for første gang uklippet som THE MASK OF SATAN på et dobbeltprogram sammen med LIZA AND THE DEVIL. Med forklarende introduktion og det hele. Jeg har stadig videobåndet! 8)

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 19:46

Aah yes, tænkte nok at du havde set den udenlands. Jeg har ikke selv set den forkortede udgave, jeg stiftede først bekendtskab med filmen da Redemption udgav den lange udgave i starten af 90erne. Det var iøvrigt deres første udgivelse.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Nicolai » ons 23. apr 2008 21:17

Mads Jensen skrev:Har fornyligt bestilt THE WAR GAME på DVD, en tv-film fra 1965 om følgerne af et atomangreb, som efter politisk pres opnåede den tvivlsomme ære at blive banned af BBC.

Den er aldeles fremragende. Gjorde stort indtryk på mig da jeg så den. Blev både rystet og chokeret af den intense dokudramaskildring og de mange nøgterne fakta, der afslører hvor meget, der rent faktisk var (og på mange måder stadig er) på spil, og hvor lidt der fra politisk side var styr på noget som helst. Ren russisk roulette og hasard med menneskeliv.
Jeg har også tænkt mig at skaffe den. Kan varmt anbefales.
Har du bestilt region 1-udgaven, hvor Watkins' Culloden også er på?
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Mads » ons 23. apr 2008 23:21

Lige præcis, det er den der er lettest at få fingre i. Peter Watkins' egen hjemmeside indeholder iøvrigt massevis af fascinerende og informativ læsning, om hans film og modtagelsen af dem:

http://www.mnsi.net/~pwatkins/

-her kan man blandt andet læse at der arbejdes på en DVD udgave af AFTENLANDET.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Nicolai » tors 24. apr 2008 17:31

Mads Jensen skrev:Lige præcis, det er den der er lettest at få fingre i.

Ja, den anden er desværre OOP.
Men ifølge dvdbæveren er New Yorker-udgaven også BFI's overlegen både hvad billedkvalitet og kommentarspor angår, selv om det er ærgerligt, at man skal undvære den lille featurette samt Watkins' kortfilm The Diary of an Unknown Soldier fra BFI-udgaven.
( http://www.dvdbeaver.com/FILM/DVDReview6/wargame.htm )

Mads Jensen skrev:Peter Watkins' egen hjemmeside indeholder iøvrigt massevis af fascinerende og informativ læsning, om hans film og modtagelsen af dem:

http://www.mnsi.net/~pwatkins/

-her kan man blandt andet læse at der arbejdes på en DVD udgave af AFTENLANDET.

Det lyder godt! Og tak for linket.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Mads » tors 24. apr 2008 17:44

Som man kan læse er det (sandsynligvis) eneste print af 70'ERNES FOLK udenfor DR's arkiver opbevaret bag lås og slå i Paris:

Peter Watkins skrev:To the best of my knowledge, there is one 16mm colour print of ‘The 70’s People’ held at the Cinémathèque français in Paris. This print has no English subtitles. This copy cannot be accessed except under special circumstances.

-ville være fedt hvis DR ville udgive den, den ville jo nok ikke vinde en Bonanza-afstemning :wink:

Nicolai skrev:Men ifølge dvdbæveren er New Yorker-udgaven også BFI's overlegen både hvad billedkvalitet og kommentarspor angår, selv om det er ærgerligt, at man skal undvære den lille featurette samt Watkins' kortfilm The Diary of an Unknown Soldier fra BFI-udgaven.
( http://www.dvdbeaver.com/FILM/DVDReview6/wargame.htm )

Ja ærgeligt at ekstramaterialet ikke er ligeså godt som BFI udgaven. Der er jo også en fransk DVD udgave af THE WAR GAME og CULLODEN, men den er vist identisk med udgaven fra Image.
Senest rettet af Mads tors 24. apr 2008 17:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Nicolai » tors 24. apr 2008 17:51

Mads Jensen skrev:Som man kan læse er det (sandsynligvis) eneste print af 70'ERNES FOLK udenfor DR's arkiver opbevaret bag lås og slå i Paris:

Peter Watkins skrev:To the best of my knowledge, there is one 16mm colour print of ‘The 70’s People’ held at the Cinémathèque français in Paris. This print has no English subtitles. This copy cannot be accessed except under special circumstances.

-ville være fedt hvis DR ville udgive den, den ville jo nok ikke vinde en Bonanza-afstemning :wink:

Næppe. :lol:

Gad godt vide hvad disse "special circumstances" går ud på...
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Mads » tors 24. apr 2008 17:58

Mon ikke det har noget at gøre med at de ikke lejer det ud med mindre der er en meget god grund til det. Det skulle jo være blevet vist i forbindelse med en restrospektiv Peter Watkins kavalkade, på en filmfestival i 2004.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Mads » søn 27. apr 2008 10:08

Så er der kommet info på Cinematekets hjemmeside, omkring hvilke udgaver de viser i maj:

SKÆVE DAGE I THY - 16mm, 48 min. + 50 min. Intro/debat.
IN THE YEAR OF THE PIG - 35mm, 101 min.
THE FALL - Beta SP NTSC, 110 min.
PUNISHMENT PARK - DVD, 89 min.
A GRIN WITHOUT A CAT - Beta SP NTSC, 180 min. + 15 min. Pause. Engelske undertekster.

LE CERCLE ROUGE - 35mm, 139 min. Danske undertekster.
MASCHERA DEL DEMONIO - 35mm, 84 min. Danske undertekster.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Thomsen » søn 27. apr 2008 12:14

Det er godt, at de har taget klagerne til efterretning.

Jeg vil så undgå PUNISHMENT PARK. Mens MASCHERA helt sikkert skal ses, skamklippet eller ej. Hvor tit får man lige lov til at se Bava på et lærred herhjemme?
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Jack J » søn 27. apr 2008 12:20

Thomsen skrev:Hvor tit får man lige lov til at se Bava på et lærred herhjemme?

Med mindre man tager vejen ud til Scala Markvardsen. :lol:

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » søn 27. apr 2008 15:13

Ikke mærkeligt, men trist, at de er holdt op med at nedfælde den slags informationer i deres trykte program. Sikke *host* mange af filmene de viser på film... :roll:
Men okay, man kan åbenbart ikke få alt her i livet...

Dog altid noget at de denne gang har styr på, hvilke versioner de viser.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Mads » lør 3. maj 2008 11:42

SKÆVE DAGE I THY viste sig heldigvis at være ca 90 minutter, og var desuden et fint (omend rødtonet) 35mm print med engelske undertekster.
Oplægget fra de to forfattere, Steven Jensen og Thomas Ekman Jørgensen, var kort men velforberedt og to-the-point. Det fungerede fint, både som en præsentation af tiden og som et kvalificeret oplæg til analyse. Hvad filmen angår er og bliver den et fascinerende stykke danmarkshistorie, et indblik i en svunden tid hvor troen på fremtiden og fællesskabet på en gang synes overvældende smuk og himmelråbende naiv. Set med nutidige øjne er det mest interessante ved filmen måske i virkeligheden, at den viser flere eksempler på at omverdenens positive indstilling overfor de unges levevis. Det omgivende samfund, primært repræsenteret af de almindelige Thyboer, såvel som borgmesteren og politimesteren, var tilsyneladende med på ideen et langt stykke af vejen, og forholdet synes først at blive sat overstyr da hippierne besætter en lokal kirke. Thomas Ekman Jørgensen havde desuden en interessant pointe omkring skildringen af Thy Lejren som ikke værende entydigt optimistisk, hvilket gav filmoplevelsen en ekstra dimension. Det til tider ret så højrøstede publikum ved denne særforevisning udgjorde i øvrigt endnu en dimension, idet en stor del af dem helt tydeligt var kommet for at genoplive minder. Stor ros til Cinemateket, forfatterne og de gamle hippier for denne aften.
Brugeravatar
Mads

ForegåendeNæste

Skriv et svar
277 indlæg • Side 10 af 19 • 1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19

Tilbage til Ikke-genrefilm