Da jeg skal i gang med at skrive en lille opgave i forbindelse med mit studie, vil jeg da lige stikke en finger i jorden her, måske endda hive noget inspiration med mig.
- Jeg tænker at skrive om identitetsskabende forbrug, hvor jeg her vil kigge på film. Mere specifikt på horror-film - måske endda tage udgangspunkt i en film/film-serie af mere niche-præget karakter, som er gjort til genstand for et art identitetsskabende forbrug (tænker her evt. på Hellraiser eller The Wicker Man).
- Jeg vil altså ikke kigge på fx. brede film-busters, som fx. Ringenes Herre eller Matrix, men i stedet på mere outrere film, og på hvorfor og hvordan disse skaber fællesskaber og identitet blandt folk.
Evt. vil jeg også kigge på hvad der sker med disse "horror-subkulturer", når de bliver mere mainstream – når grænserne for hvor splattet det kan blive hos et bredt publikum (her med reference til de seneste års forråelse af genren i stor skala med film som Saw og Hostel). Taber disse subkulturer og nichedyrkende filmfans deres autoritet som subkultur? Eller går de blot til yderligheder...?
Hmmm. Det jeg vel vil spørge om er, om der er nogen her, som kan nævne en film, som er gjort til genstand for et identitetsskabende forbrug? Altså med fans, forskellige "ritualer" og deslige? Hvorledes i forholder jeg fx til horror i forhold til at definere jer selv som mennesker. I hvor høj udstrækning er horror en del af jeres identitet og gør i noget ud af at vise dette ud ad til, med fx. T-shirts o.l. Langhåret?
- Well, any comments?