• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Diverse ‹ Sniksnak

Tal frit for leveren om alt fra din syge moster, din forkærlighed for Britney Spears eller om hvor mange øl du kan drikke på en time. Kort sagt alt, hvad der er off-topic.
Skriv et svar
13 indlæg • Side 1 af 1

At låne dvd-film ud eller ej?

Indlægaf Gizmo » tors 24. jul 2008 18:51

Jeg har aldrig brudt mig om at låne ting ud - især ikke efter et par irriterende oplevelser, hvor effekterne er kommet tilbage i en frygtelig tilstand. Det undrer mig meget, at når nogle mennesker får udleveret en splinterny paperback, så skal de straks brække den om i ryggen.

Nu er dvd-film generelt mere holdbare, men alligevel... Derfor er det kun sjældent, at film kommer ud af huset hjemme hos mig.

Hvad er jeres holdning? Neurotisk "min samling er min, ha! ha!" eller rent folkebibliotekek?
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Vang » fre 25. jul 2008 03:31

Har aldrig haft problemer med at låne film, bøger og tegneserier ud. Men det har til gengæld også kostet mig nogle fine sager, der er forsvundet gennem årene. Heldigvis er jeg blevet (lidt) bedre til at skrive ned, når nogen låner noget.

Det skal dog være folk jeg kender. En gang i mellem får jeg emails fra folk, der gerne lige vil låne et eller andet, fordi de ikke kan finde det andre steder, og den går altså ikke.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Thomsen » fre 25. jul 2008 10:59

Jeg har mistet alt for mange ting på den konto gennem årene. Så i dag låner jeg kun ud til meget få personer, som jeg stoler på. Typisk er det folk, jeg også selv låner noget fra.

Jeg *hader* folk, der ikke kan behandle lånte ting ordentligt - især den der med folk, som nærmest per refleks bukker ryggen på en ny paperback. En af de værste eksempler var en "ven", der lånte min Criterion-udgave af Hardboiled - dengang filmet ikke var ude andre steder, og dvd'en var udgået og allermest dyr på brugtmarkedet. Da jeg kom forbi ham, lå skiven frit udenfor coveret ovenpå fjernsynet med en masse andre ting ovenpå sig. Den var selvfølgelig godt ridset. :?
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Diabolik » fre 25. jul 2008 13:34

Thomsen skrev:[...]Så i dag låner jeg kun ud til meget få personer, som jeg stoler på. Typisk er det folk, jeg også selv låner noget fra.[...]

Ditto, her!!!
Har for mange gange oplevet at folk anser én som værende den lokale Blockbuster, hvor man kvit og frit kan låne til en kedelig weekend, og har behandlet dvd-/vhs'erne derefter!! :evil:
Problemet er bare at nogle bliver dybt fornærmede over at man at man siger 'nej'... 'Jamen, du har jo så mange som jeg ikke har set!!' Tjah, men det er jo ikke ensbetydende med at jeg skal sponsere dit filmforbrug!!!
Jeg var en gang ude for at min daværende overbo kom med en flok 10-kroners dvd'er fra TP og sagde at dem måtte jeg gerne låne, ifald han måtte låne nogle af mine dvd'er!! :roll:
Til gengæld, må de personer som jeg stoler på låne lige hvad det skal være og eftersom de personer, mere eller mindre, selv er samlere så véd jeg at de passer ordentlig på tingene!!!
/D
Brugeravatar
Diabolik

Geografisk sted: A scary place

Indlægaf togsverd » fre 25. jul 2008 14:41

Vang skrev:
Det skal dog være folk jeg kender. En gang i mellem får jeg emails fra folk, der gerne lige vil låne et eller andet, fordi de ikke kan finde det andre steder, og den går altså ikke.

Pis! Nu skulle jeg lige til at spørge, om jeg lige måtte låne ALLE dine film!
:wink:
Brugeravatar
togsverd

Geografisk sted: Hjørring, nord for nord

Indlægaf Jack J » fre 25. jul 2008 17:30

togsverd skrev:
Vang skrev:

Pis! Nu skulle jeg lige til at spørge, om jeg lige måtte låne ALLE dine film!
:wink:

Jeg synes, det er helt i orden, at du låner alle Diaboliks dvd'er. Det ser jeg ikke noget problem i. :lol:

Jeg låner per se aldrig noget ud. Til nogen. Overhovedet. Jeg gik på kompromis med dén regel for 3-4 år siden og lånte min UNTOLD STORY ud til et fruentimmer og den kom aldrig retur. :evil: Heldigvis var det den billige fullscreen-version fra HK, men alligevel. Det er princippet. Det har ikke kun noget at gøre med selve tingene, men også mit forhold til dem, jeg evt. ville låne tingene ud til. Hvis jeg fx havde prøvet Thomsons oplevelse med en dyr dvd på fjernsynet uden cover, så ville jeg have husket det forever! Det ville have givet et hak i det venskab, som jeg selv kunne have undgået ved at sige nej. Hvis en eller anden gerne ville låne en film, som man har, kan man jo bare tage en kopi og låne ham (ahm, han skal naturligvis aflevere den igen, ellers ville det være ulovligt).

Nogle gange er der også nogen, der har spurgt, om de måtte låne et tegneserieblad eller album og har set underlige ud i ansigtet, når jeg bare siger nej. Jamen jeg ska' nok passe på det! Yeah, well, du ka' jo købe et selv og passe på! Og det er jo heller ikke sikkert, at de ville komme tilbage med dét heller. Jeg ved fx, at jeg lånte "Buffalo" nr. 5 af min ven Keld i 6'de klasse og det har han aldrig fået tilbage. :? :P

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Skøtt » fre 25. jul 2008 18:34

Jeg lånte engang i 9. klasse Nightbreed ud til en ven. Et år efter da jeg var på besøg oppe hos ham, lånte jeg en masse dyre BFI-film, samt en nyindkøbt samlerudgave af Trainspotting som lige var kommet + konsekvent de ting han glemte hos mig i Gymnasiet (bl.a en meget smart lommelærke). Sjovt nok var han aldrig interesseret i at 'bytte tilbage', så jeg holder stadig de bånd som gidsel den dag i dag. Så god husker jeg godt nok ikke Nightbreed...
When the Going gets Weird, the Weird Turn Pro!
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » fre 25. jul 2008 18:59

Lyder som om, det er et rent udlåns-helvede derude! Jeg har aldrig haft de store dårlige oplevelser med at låne ud til venner og bekendte - bortset fra, at jeg ikke selv er særlig god til at holde styr på, hvor meget jeg har lånt ud, og til hvem.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » lør 26. jul 2008 15:41

Skøtt skrev:Sjovt nok var han aldrig interesseret i at 'bytte tilbage', så jeg holder stadig de bånd som gidsel den dag i dag.

Så har du måske ikke noget imod at låne de bånd ud? :wink:

Hvis jeg var blevet udsat for Thomsens oplevelse med Hardboiled, var jeg formentlig blevet traumatiseret for livet. Under alle omstændigheder havde den pågældende ven fået lov til at erstatte den beskadigede disk.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Thomsen » lør 26. jul 2008 18:23

Det var også min første tanke. Men dvd'en var jo udgået, så jeg tog det lidt som dyre lærepenge. Jeg prøvede at skælde manden ud, men hans svar var bare, at det jo var dvd, "og de kan sagtens spilles med lidt ridser på"... :shock:

Selvfølgelig fik han aldrig lov til at låne noget siden.

Jeg tror bare, at man må erkende, at der er folk, der er bevidste om, at der kan ligge en blivende værdi i at eje en bestemt genstand - om det så er en dvd, et frimærke eller en sjælden pixibog - og derfor passer på andres ting. Og så er der dem, for hvem alt blot er forbrugsgoder, der skal bruges og kan smides væk bagefter. De første er typisk selv samlere eller kender nogen, der er. De andre er formodentligt flertallet af forbrugere og synes ofte, at de første er bindegale. :D
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Vang » søn 27. jul 2008 07:29

gorzelak skrev:Lyder som om, det er et rent udlåns-helvede derude! Jeg har aldrig haft de store dårlige oplevelser med at låne ud til venner og bekendte - bortset fra, at jeg ikke selv er særlig god til at holde styr på, hvor meget jeg har lånt ud, og til hvem.

Og tak for lån af Terza Madre i øvrigt. Den kommer snart retur - hvis den ikke lige ryger en tur forbi Hardboiled-mishandleren først :-) - Fin film med vanvittige indfald og fucked up logik i øvrigt, dog var kameraarbejdet lidt sløvt, hvilket trækker lidt ned i min bog for det eneste Argento IKKE må være er rutineret og kedelig, men mesterens legesyge storhedstid er jo overstået og det må man altså bare leve med. Så tre STORE uncutkassetter herfra.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » søn 27. jul 2008 10:35

Hvis jeg havde Terza Madre på DVD, ville jeg også gerne låne den ud. Især hvis jeg var sikker på, at jeg ikke fik den tilbage igen.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf gorzelak » søn 27. jul 2008 12:34

Vang skrev: Og tak for lån af Terza Madre i øvrigt. Den kommer snart retur - hvis den ikke lige ryger en tur forbi Hardboiled-mishandleren først :-) - Fin film med vanvittige indfald og fucked up logik i øvrigt, dog var kameraarbejdet lidt sløvt, hvilket trækker lidt ned i min bog for det eneste Argento IKKE må være er rutineret og kedelig, men mesterens legesyge storhedstid er jo overstået og det må man altså bare leve med. Så tre STORE uncutkassetter herfra.

Glæder mig, at du ku li den. Og jeg vil gi dig ret i, at kameraarbejdet i nogle scener virker ret stillestående, hvilket jo har været karakteristisk for flere af hans seneste film. Men stilen er stadig meget utraditionel og letgenkendelig, i al fald i de bedste scener.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Skriv et svar
13 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Sniksnak