• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
98 indlæg • Side 6 af 7 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Indlægaf Nicolai » lør 2. aug 2008 15:21

Mads Jensen skrev:Der er ingen der har påstået at objektivitet i sig selv er et ideal, det er vist mange år siden at nogen troede på den slags.

Ja, men det virkede ellers som om, at du havde det som ideal. Men okay jeg tror på dig.

Mads Jensen skrev:Jeg benægter ikke at erfaringer, god argumentation, personlige overvejelser og følelser kan være værdifulde analyseværktøjer. Men som sagt, jeg synes at diskussionen om hvorvidt visse scener er berettiget/begrundet/retfærdiggjort er problematisk. Jeg kan ikke se, at det ene automatisk udelukker det andet.

Det glæder mig da at høre Mads. Jeg fik ellers netop klart indtryk af, at du benægtede det, og af at det ene udelukkede det andet i dine øjne. For du blev jo ved med at afvise enhver form for brug af f.eks. personlige følelser som analyseværktøjer. Jeg synes faktisk, at du modsiger dine tidligere udtalelser nu.

Mads Jensen skrev:
Nicolai skrev:Hvis der er noget, jeg synes er "højpandet", så er det den holdning, at vold og sadisme på film på en eller anden måde skulle være fritaget for enhver form for personlig kritik, blot fordi disse gennem tiderne har været udsat for kraftig censur og debat samt fordi personlig kritik ikke skulle kunne have lige så stor værdi som historiske fakta.
Jeg synes du blander tingene lidt rigeligt sammen. Man er væk et øjeblik og pludselig er censur kommet ind i diskussionen? Men du skal da ikke høre et ondt ord for at kalde mig højpandet, det trækker jeg også lidt på smilebåndet af.

Og så kan jeg trække på smilebåndet af dén bemærkning for læg nu mærke til, at jeg ikke kaldte dig højpandet men derimod en bestemt holdning (som du nu har givet udtryk for, at du ikke har), og desuden var bemærkningen i højere grad rettet mod Dr. Humpps lille sarkastiske kommentar.
Og nej, censur er, som du forhåbentlig har bemærket, ikke kommet ind i diskussionen. Beklager jeg overhovedet nævnte det ord.

Men jeg vil glæde mig til at læse din Dværgen-booklet Mads. Og så ellers håbe at du en dag får lyst til at demonstrere, hvordan en rigtig anmeldelse i dine øjne skal tage sig ud. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det ville være meget interessant læsning.

Jack J skrev:Der ville vel iø også kun være behov for en retfærdiggørelse overfor sig selv, hvis man behøvede en undskyldning for at kunne se film med dette indhold, ifald man havde det skidt med det.

Det handler stadig hverken om (selv-)retfærdiggørelse (og her skal jeg nok lade være med at genoptage ordkløveriet, som jo kun afføder skævt nedladende, småsarkastiske bemærkninger) eller om undskyldninger for at se en film. Jeg er klar over, at det tog en skarp drejning i den retning, men det var stadig ikke det, jeg talte om til at begynde med. Jeg talte netop bl.a. om brugen af personlige følelser som analyseværktøjer, men det affødte jo kun misforståelse og åbenlys forargelse over, at man kan betragte en udpenslet voldsscene som "uberettiget" (bemærk anførselstegnene), fordi den ikke "tjener noget formål" i værket (det være sig heller ikke at være formålsløs, meningsløs, et symbol på brutalitet, og hvad man ellers kunne tolke det som).
Men enhver form for afstandtagen til en given voldsscene, ikke nødvendigvis fordi den er udpenslet (for det behøver ikke være et problem i sig selv), men fordi den ikke "fungerer" og/eller udgør nogen nødvendig del af fortællingen, er jo tydeligvis i høj grad ilde set på denne såkaldte "scene".
For hvis man er rigtig horror-/splatter-/gyser-(etc.)freak, ja så elsker man naturligvis AL slags vold, i alle former og afskygninger, og så kan det slet ikke blive udpenslet, hårdt og brutalt nok.
Værsågod, træk på smilebåndet af den - eller svin mig til. Som I nu lyster.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Burke&Hare » lør 2. aug 2008 19:21

En af eks-uncutterne fortalte mig en gang at han ikke havde tænkt sig at se Nekromantik eller Kannibalmassakren. På det tidspunkt undrede det mig, men siden hen har jeg bestemt fået respekt for folk, der tør sige fra. Det viser, at de har en holdning til tingene, og ikke barer labber al feeee splatter ukritisk i sig. Respekt for det.
Brugeravatar
Burke&Hare

Indlægaf Jack J » lør 2. aug 2008 19:26

Ja, man skal selvfølgelig respektere folks beslutninger (medmindre de beslutter at skære hovedet af medpassagerer i bussen som ham fyren i går!). Personligt ville jeg nok ikke mene Nekromantik kom ind under genren "fed splatter", jeg ville faktisk hverken kalde den fed eller splatter heller. Det er (efter min mening) en arthousefilm, hvor udtrykket bare er ret ekstremt. Det er jo nærmest No Wave-musik bare som film.

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » lør 2. aug 2008 19:59

gorzelak skrev:Bare lige til præcisering: det er netop det kvalitetsvurderende filmanmelderi - altså anmeldelser, hvor forfatteren ser det som sit mål at nå frem til en nøgtern dom over materialet - som jeg er skeptisk overfor og personligt finder uinteressant
Mine bemærkninger er ikke specielt henvendt til uncut-skribenterne, men siden du selv bringer det på banen: jeg har svært ved at se, at det ikke er udtryk for en kvalitativ vurdering, når man tildeler x antal kassetter til en film i en anmeldelse, også selvom det måske ikke er det primære mål. Men al respekt for jer, der bruger tid og kræfter på at skrive anmeldelser. Jeg synes der er massevis af tankevækkende og interessante tolkninger i mange af dem, især når den enkelte anmelder skriver om en film, som efterfølgende får en positiv vurdering.

Nicolai skrev:læg nu mærke til, at jeg ikke kaldte dig højpandet...
Argh pis, gik ellers lige rundt og frydede mig over det. Nåmen det var nu rart sålænge det varede.

Nicolai skrev:Men jeg vil glæde mig til at læse din Dværgen-booklet Mads...
Jamen så håber jeg da, at den indfrier dine forventninger. Hvis de går i retning af en anmeldelse, tror jeg du bliver skuffet.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Jack J » lør 2. aug 2008 20:09

Mads Jensen skrev:
Nicolai skrev:Men jeg vil glæde mig til at læse din Dværgen-booklet Mads...
Jamen så håber jeg da, at den indfrier dine forventninger. Hvis de går i retning af en anmeldelse, tror jeg du bliver skuffet.

Nu er det vel heller ikke meningen, at en booklet skal være en anmeldelse af filmen, idet den jo udgives af dem, der også udgiver selve filmen. Det er nok de færreste udgivere, der ville være særligt begejstrede for, at booklet-skribenten svinede produktet til. :lol:

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » lør 2. aug 2008 21:04

Mads Jensen skrev: jeg har svært ved at se, at det ikke er udtryk for en kvalitativ vurdering, når man tildeler x antal kassetter til en film i en anmeldelse, også selvom det måske ikke er det primære mål.

Nu kan jeg kun tale på egne vegne, eftersom uncutterne giver karakterer ud fra lidt forskellige principper - men pointen er, at karakterne (for mit vedkommende) ikke skal ses som udtryk for en objektiv kvalitetsvurdering, men som udtryk for min rent personlige oplevelse af den pågældende film. Selvfølgelig er det en kvalitativ vurdering, men ikke én, der svæver i fri (og upersonlig) luft. Men karaktergivning er lidt noget fis i det hele taget. Men noget sjovt fis.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Vang » fre 12. sep 2008 11:35

Vang skrev:Det går jeg ud fra: http://www.mirrorsfilmen.dk/ ok, den 19 september så!

Mirrors-premieren er tilsyneladende rykket til November. Til gengæld er der blevet plads til Mathieu Kassovitz apokalyptiske sci-fi-thriller Babylon A.D. (forventet biopremiere 3/10), som instruktøren selv megasviner i et blog-interview: http://www.mania.com/director-mathieu-k ... 87014.html

"It's pure violence and stupidity" Ouch!
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Kristensen » lør 13. sep 2008 23:50

Jeg får så forhåbentlig set den på torsdag , hvor den åbner FFF og Aja selv kommer og introducerer (notch nocth, skjult reklame ;-) )
Den ser da forøvrigt usædvanlig klam ud efter traileren at dømme. Værre end Kiefer Sutherlands egne delerium tremens.
You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?
Brugeravatar
Kristensen

Geografisk sted: I Mørkets Hjerte (Aka Amager)
  • Hjemmeside

Indlægaf Vang » tors 2. apr 2009 11:50

Nicolai skrev:Nå, men nu var jeg ellers ved at få store forventninger til den film. Lægger en lille dæmper på dem. Håber den snart bliver anmeldt på Uncut.

Er ved at lægge sidste hånd på anmeldelsen. Sendes til grev Gorzelak senere i dag.
Brugeravatar
Vang

• Hjemmeside

Indlægaf Tommy » tors 2. apr 2009 19:31

Det lyder som noget jeg helt sikkert skal have bestilt. Så må jeg bare vente til den udkommer som reg2.
There is a secret song at the center of the world, and its sound is like razors through flesh.
Brugeravatar
Tommy

Indlægaf Jack J » tors 2. apr 2009 19:40

Den er skam på reg.2 dvd:
http://www.amazon.fr/linterieur-Alysson ... 914&sr=1-1

:lol:

Endda 2-disk-version med bedre extras end på den amk. udgave og med kommentarspor.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » tors 2. apr 2009 19:51

Tommy skrev:Det lyder som noget jeg helt sikkert skal have bestilt. Så må jeg bare vente til den udkommer som reg2.

Den er også landet i lille Danmark. Desværre uden ekstramateriale. Koster 100 kr.

- Og det er sku i min bog en fremragende film. Et såkaldt must-see-right-now! Og ja, referencer til tidligere horrorværker skinner til tider skinner igennem og så synes et par handlinger fra de medvirkende en kende ulogiske. Men det er småting! Overall et yderst soldit, underholdende og veliscenesat stykke blodig rædsel...!
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Geografisk sted: København

Indlægaf Jack J » søn 5. apr 2009 18:45

http://uncut.dk/show_review.php?review_id=1921

Fino omtale af INSIDE!!! Men en lang anmeldelse uden et afsnit om Béatrice Dalle! :shock: Det kan man sgu da ikke! :x :x :x

:lol:
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Vang » søn 5. apr 2009 18:54

Jack J skrev:Men en lang anmeldelse uden et afsnit om Béatrice Dalle! :shock: Det kan man sgu da ikke!

Dalle? Er det ikke hende den hysteriske mokke fra "Betty Blue"? :wink:
Brugeravatar
Vang

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » søn 5. apr 2009 19:07

Vang skrev:
Jack J skrev:Men en lang anmeldelse uden et afsnit om Béatrice Dalle! :shock: Det kan man sgu da ikke!

Dalle? Er det ikke hende den hysteriske mokke fra "Betty Blue"? :wink:

Nu når du har set hende i INSIDE, så går jeg ud fra, at du godt ved, at du ikke ska' sige det, når hun hører på. :lol:
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

ForegåendeNæste

Skriv et svar
98 indlæg • Side 6 af 7 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tilbage til Genrefilm