• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Diverse ‹ Sniksnak

Tal frit for leveren om alt fra din syge moster, din forkærlighed for Britney Spears eller om hvor mange øl du kan drikke på en time. Kort sagt alt, hvad der er off-topic.
Skriv et svar
17 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Hårrejsende debat på Horrorsiden

Indlægaf Nicolai » man 29. sep 2008 16:25

http://horrorsiden.dk/?p=511

Efter en noget slingrende men ret underholdende, pinligt tåkrummende og forunderlig start (i vanlig forum-/blogstil; med mudderkastning og hvad dertil hører), så har debatten her på det seneste taget en drejning til det mere seriøse. Bestemt værd at læse.

For fans af Erwin Neutzsky-Wulff må det vel næsten betragtes som obligatorisk læsning.
At han så fremhæver Henrik Palles udnævnelse af "Hjernen" til ”et hovedværk i dansk litteratur”, har jeg meget svært ved at tage seriøst. Man skal blot have oplevet Palle anmelde film på slap line i "Go'morgen Danmark" en enkelt gang for at få gevaldige problemer med at værdsætte hans smagsdommeri.
Men bogen lyder da interessant uanset hvad. Eftersom jeg intet har læst af manden, skal jeg da gerne give den eller andre af hans tekster en ærlig chance.

Den nævnte anmeldelse:
[url=http://politiken.dk/boger/article204149.ece[/url]Erwin Neutzsky-Wulff har skrevet et hovedværk[/url]

Mon Napoleon føler sig i godt selskab?
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » man 29. sep 2008 17:07

Tja, du kan jo starte med at læse den artikel, han skrev i Bathos under titlen "Stay stupid", som respons til, at jeg havde anmeldt hans blad i Stay Sick! (og vel at mærke været så ubehøvlet at kritisere det).

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » man 29. sep 2008 17:26

Nu har jeg ikke lige bladet liggende og ved ikke, om jeg gider at bestille det hjem. Kunne det tænkes, at du gad at scanne omtalen og sende den til mig?
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » man 29. sep 2008 17:38

Nicolai skrev:Nu har jeg ikke lige bladet liggende og ved ikke, om jeg gider at bestille det hjem. Kunne det tænkes, at du gad at scanne omtalen og sende den til mig?

Jeg mener, det var i nr. 2, men jeg skal gerne finde den frem, og jeg behøver ikke scanne den. ENW ville være sikker på, at jeg så den (og fik læst, hvad han mente om mig og resten af fanzine-scenen), så han emailede den til mig (det her er vel en fem års tid siden, altså ikke for nyligt). Det kom der iø en lettere spøjs email-udveksling ud af. Jeg emailede naturligvis tilbage og sagde høfligt tak for artiklen, hvorefter jeg fik en email, der var mere besk i tonen. Så emailede jeg igen tilbage og sagde et eller andet høfligt og modtog tilsvarende en endnu mere besk kommentar, og sådan fortsatte det i 7-8 emails, haha.

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » man 29. sep 2008 17:42

Jack J skrev:Jeg mener, det var i nr. 2, men jeg skal gerne finde den frem, og jeg behøver ikke scanne den.

Tak Jack. Du kan bare sende den til min e-mail, når du har fundet den.

Jack J skrev:ENW ville være sikker på, at jeg så den (og fik læst, hvad han mente om mig og resten af fanzine-scenen), så han emailede den til mig (det her er vel en fem års tid siden, altså ikke for nyligt). Det kom der iø en lettere spøjs email-udveksling ud af. Jeg emailede naturligvis tilbage og sagde høfligt tak for artiklen, hvorefter jeg fik en email, der var mere besk i tonen. Så emailede jeg igen tilbage og sagde et eller andet høfligt og modtog tilsvarende en endnu mere besk kommentar, og sådan fortsatte det i 7-8 emails, haha.

Hmm... hvor har jeg oplevet noget lignende for nyligt? :roll:
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf TCM » man 29. sep 2008 17:47

Jack J skrev:Jeg mener, det var i nr. 2, men jeg skal gerne finde den frem, og jeg behøver ikke scanne den. ENW ville være sikker på, at jeg så den (og fik læst, hvad han mente om mig og resten af fanzine-scenen), så han emailede den til mig (det her er vel en fem års tid siden, altså ikke for nyligt). Det kom der iø en lettere spøjs email-udveksling ud af. Jeg emailede naturligvis tilbage og sagde høfligt tak for artiklen, hvorefter jeg fik en email, der var mere besk i tonen. Så emailede jeg igen tilbage og sagde et eller andet høfligt og modtog tilsvarende en endnu mere besk kommentar, og sådan fortsatte det i 7-8 emails, haha.
Jack

Kan du ikke poste den her på sitet? Evt. også email-korrespondancen... Jeg vil da gerne også læse med :)
Mit filmsite, Filmskribenten - også med skrækfilm: www.filmskribenten.dk
Brugeravatar
TCM

Geografisk sted: København

Re: Hårrejsende debat på Horrorsiden

Indlægaf Jack J » man 29. sep 2008 17:48

Nicolai skrev:http://horrorsiden.dk/?p=511

:lol:
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » man 29. sep 2008 17:50

Jack J skrev:

...tænkte på "Stay stupid"-artiklen :lol:
Brugeravatar
TCM

Indlægaf Jack J » man 29. sep 2008 17:57

TCM skrev:
Jack J skrev:

...tænkte på "Stay stupid"-artiklen :lol:

Ja, det ved jeg godt. Det var et citat, der gik i kage! Min kommentar var til Nicolai, skrev:

Hmm... hvor har jeg oplevet noget lignende for nyligt?
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » man 29. sep 2008 18:19

Jack J skrev:
Ja, det ved jeg godt. Det var et citat, der gik i kage! Min kommentar var til Nicolai, skrev:

... 8) - men hva sir' du?
- Vil du delagtiggøre os andre i den beske "Stay Stupid"-artikel?
Brugeravatar
TCM

Indlægaf Jack J » man 29. sep 2008 18:49

TCM skrev:
Jack J skrev:

... 8) - men hva sir' du?
- Vil du delagtiggøre os andre i den beske "Stay Stupid"-artikel?

Ja, okay. Men først det officielle:
Jeg bringer her artiklen og følgebrevet i god tro at vidergengivelse er tilladt, da forfatteren selv har sendt det til mig (og iø nævner, at han overvejede at bringe min egen anmeldelse i sit blad). Skulle herr Wulff være utilfreds, fjerner jeg det igen. Please don't sue me.

Oprindeligt trykt august 2003:

Kære Jack!

Tak for din vidunderligt morsomme anmeldelse i STAY SICK. Jeg er ked af, at den ikke var på engelsk, så ville jeg have bragt den.

Jeg ville gerne have returned the favour ved at anmelde dit produkt, men orkede ikke rigtig, så jeg skrev i stedet en kort artikel om hele fænomenet, hvor du dog også er nævnt. Den er beregnet til BATHOS 5, som kommer om en fjorten dages tid, men jeg vedhæfter den foreløbig til din orientering.

Mange Hilsener

Erwin

PS: Get better – can’t get any worse …

STAY STUPID!

BATHOS of course is a fanzine, not a prozine, which it would be, if the editor were to write about literature, being a professional writer himself (in Danish, that is, not in a leetle broken Inglis). As far as the movies are concerned, he is merely a fan, having seen a lot of this stuff.

If ever a professional movie-maker should read this rag, he would know how to take my criticisms, with a large dose of salt. There are a lot of us around, consequently there are a lot of these rags.

I usually enjoy reading them, there’s always the odd movie you haven’t seen, or maybe you have a long time ago, and reading about it is almost like seeing it again. There’s also quite a few of them in my own country – unfortunately I don’t enjoy reading them quite as much.

They are simply too – well, Danish. Now, as everybody knows, Danes are stupid.

They are probably the most stupid people in the world. They also have the most beautiful language of all, which is rather like, to quote Solomon, “a jewel of gold in a swine’s snout”.

We produce prophets like Kierkegaard (pronounced –gore, not -guard) and a lot of bacon – you can smell it, as you walk the streets. Of course, being stupid is nothing to be ashamed of – codfish can’t fly, and Danes are peasant stock.

But you see, they’re proud of it – they even teach it at the University. At the moment Denmark is ruled by a conservative and quasi-fascist party, so maybe you should see the Little Mermaid at a later date.

Still, you mustn’t think that the Danes are Fascist, Racist, or anything of the sort. They’re just stupid – it’s their religion.

In Denmark we have freedom of religion, just as long as it’s stupid – we don’t like Moslems, who can usually read and write. We’re also a democracy, meaning you can say anything you want, as long as – yeah, you guessed it.

As I’m sure you know, nobody likes a wise guy. Well, we’ve sort of made it part of our constitution.

Fanzines of course are sort of underground, they may even be considered kind of subversive, and since in a Stupid Commonwealth being intelligent is considered treasonable, you might hope that these rags would be – well, less than idiotic. I’m sorry to disappoint you.

You see, these fanzines have a mission too, which seems to be to cement the prejudice that horror movies and the like can only be enjoyed by the mentally deficient. Consequently, they seem to be written by eight-year-olds with no inkling of grammar or syntax and a vocabulary of two hundred words.

Movies are “fede” (“bad” - that’s good) or “ufede” (they “suck” – nothing to do with vampirism or fellatio, I’m afraid). They’re bad, when they contain mutilations of females (“kællinger” = “bitches” – you didn’t know Danish was that easy to learn, did you?) and they suck, when they have a script.

At the same time, these morons hail themselves and each other as experts and pioneers – which is very Danish. Just don’t let them know that you ever read a book, because they’re not going to like that one bit.

Of course, there are exceptions. There’s Frank Brahe, who knows his limits quite well.

He makes no excuses for his shortcomings (and why should he – he’s having a great time making these rags just like yours truly) but he isn’t particularly proud of them either, and so you are spared the rage. Then there’s Henrik Larsen, who even brings in semi-professional people to write his half-English OBSKURIØST.

If it weren’t for the aggressive stance of these school-children, one might merely smile. After all, this has got nothing to do with reviews, being just clumsy synopses, with a lot of irrelevant nonsense.

These people write the way the talk - and they talk a lot – but if you think you’ll get any real information (except for their spoiling your fun by reiterating the whole plot) you’re very much mistaken. Usually, there aren’t even any illustrations, expect for the odd DVD cover – I guess it would be too much trouble to download a few of the stills, the Internet is teeming with.

Of course, the editors are mostly and endless commenting on each other’s deplorable products. They may be of interest to those, who were present at that particular grill party, but they are of no interest whatsoever to film-buffs.

Accordingly, when I published BATHOS, I didn’t send it to any of my Danish “colleagues”. It seems that one of them got hold of a copy anyway, reviewing it in his own magazine.

It obviously made him very angry, not just the fact that I write an “academic English” (more than 200 words) and try to interest people who didn’t come to that grill-party, but because of my “denunciation” of the genre on the cover, promising bad taste and women as sex-objects, and going on to say that “in articles and reviews we have endeavoured to expose the terrible menace to society that popular art represents. For this reason alone we have filled our magazine with disgusting pictures of sex and violence, of monsters and killers, and of naked women being tied up and whipped, from the sexual innuendo of Tex Avery to the explicit sadism of Laurel & Hardy.”

And if you think that’s funny, listen to the comment of the – understandably anonymous – editor of STAY SICK, as, unable to fathom an irony that would be easily grasped by any four-year-old, he states: “So popular art is a terrible menace to society! And this from someone who professes to be fond of horror movies!” Okay – sometimes stupidity can be entertaining …
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf TCM » man 29. sep 2008 21:46

Jack J skrev:
Jeg bringer her artiklen og følgebrevet i god tro at vidergengivelse er tilladt, da forfatteren selv har sendt det til mig (og iø nævner, at han overvejede at bringe min egen anmeldelse i sit blad). Skulle herr Wulff være utilfreds, fjerner jeg det igen. Please don't sue me.

Jeg takker Jack... men tror nu ikke der er nogen juridisk ko på isen 8)
- men herligt surt opstød...hmmmm :D
Brugeravatar
TCM

Indlægaf Thomsen » man 29. sep 2008 23:23

Ah, ENW... altid god for en humørfyldt kommentar: Alle med en anden holdning end ham selv er altid "skoledrenge"... :lol:
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Jack J » tirs 30. sep 2008 00:51

Thomsen skrev:Ah, ENW... altid god for en humørfyldt kommentar: Alle med en anden holdning end ham selv er altid "skoledrenge"... :lol:

Ja, det har du vist ret i. Jeg tror, den eneste måde, man kan gøre sig forhåbninger om at blive moderat tolereret af ENW, er ved at gøre som Frank Brahe; nemlig simpelthen at proklamerede, at man er for dum til at forstår ENW og hans bøger, og samtidig sige, at man selv er dum. Og Frank erkendte så oven i købet åbenlyst, at hans blad var dumt. Dét var noget, Erwin kunne lide. :lol:

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » tirs 30. sep 2008 01:06

TCM skrev:
Jack J skrev:

Jeg takker Jack... men tror nu ikke der er nogen juridisk ko på isen 8)
- men herligt surt opstød...hmmmm :D

Nej, sikkert ikke, men bedst at være på den sikre side.

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Næste

Skriv et svar
17 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Sniksnak