• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Ikke-genrefilm

Diskussionsforum for alle de film, der ikke hører til under genre-film. Kort sagt dine guilty pleasures, det nyeste mainstream-drøn eller fortidens klassikere og arthouse-kuriøsiteter.
Skriv et svar
9 indlæg • Side 1 af 1

Monopolets helte

Indlægaf Mads » lør 4. okt 2008 11:44

Vil hermed anbefale DR2's programserie Monopolets helte. I aften kan man gense afsnittet om Poul Martinsen, som lavede kontroversielle og banebrydende dokumentarprogrammer med politisk bid, længe før de kommercielle kanaler lancerede Robinson, Big Brother, osv.
Programmet omhandler kun Poul Martinsens tv-arbejde, og derfor bliver det ikke nævnt at han også har lavet en dramadokumentarfilm om forbryderkongen Clark Olofsson, og desuden var medforfatter til Peter Watkins' film Aftenlandet.

http://www.dr.dk/DR2/Monopolets_helte/2 ... 133842.htm
Brugeravatar
Mads

Indlægaf Kristensen » lør 4. okt 2008 13:16

Jeps, det er en god serie. Så også afsnittet om min store helt Poul Nesgaard.
You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?
Brugeravatar
Kristensen

Geografisk sted: I Mørkets Hjerte (Aka Amager)
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » lør 4. okt 2008 14:01

Har de ikke sendt den serie før?
Jeg mindes hvert fald at have set noget lignende.
Men uanset om det er en genudsendelse eller ny produktion, så er et monopolgensyn med de tunge drenge altid velkomment.

Jeg var dog ret skuffet over Martinsens seneste produktion Krigerne. Jeg gad godt vide, om han arbejder på noget nyt.
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » lør 4. okt 2008 15:56

Nicolai skrev:Har de ikke sendt den serie før?

Nej. Den her serie er meget bedre.

Og jeg gir Mads ret i hans anbefaling! Begge programmer hidtil har været glimrende. Genudsendelsen i aften kommper iø 22:50 og næste udsendelse i morgen kl. 21:00.

Jack
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » søn 19. apr 2009 19:44

I aften (19/4) handler det om Kim Schumacher - fra DR's programoversigt:
Kim Schumacher revolutionerede radioen i Danmark i midten af 1980'erne. Han gav - med et typisk Schumacher-ordspil - ny mening til ordet radioaktiv, og både hans heftige hi-energy-musik og hans saftige rapporter fra New Yorks homomiljø blev leveret med en sådan charme at P3's lyttere åd det råt. Han blev kaldt Speedsnakkeren, men da han går til tv bliver der skruet ned for tempoet. Overgangen går ikke helt uden problemer, men i 1989 finder han fodfæste med quizzen "Labyrint" og overbeviser både folket og anmelderne. Han er på toppen af sin karriere da han året efter dør af AIDS, kun 40 år gammel.
Tilrettelæggelse: Jakob Thygesen

Det er kl. 21 på DR 2.

Jeg håber, at de viser klip fra "Harakiri", hvor der også var filmklip på programmet, og jeg således fik jaget en skræk i livet takket være klip fra "Lifeforce" og "Young Sherlock Holmes".
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » søn 19. apr 2009 20:26

Tak for tippet. De måtte gerne genudsende det hele igen, jeg tror vist, jeg har misset halvdelen af episoderne. :x
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » søn 19. apr 2009 22:12

Jeg er desværre også gået glip af en del af dem.

Det var et solidt nostalgisk tilbageblik - om end ret kedeligt skruet sammen - men jeg føler mig ikke ligefrem yngre efter at have set det. :?

DR har godt nok fået lagt en del ud på Bonanza-siden. Her er introen til "Harakiri":
http://www.dr.dk/bonanza20_assets/Entra ... deoprogram
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Thomsen » man 20. apr 2009 09:40

Ja, det var ikke det mest spændende indslag i programrækken. Men pænt nostalgisk. Og hold da kæft hvor kunne han jonglere med sproget.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Nicolai » man 20. apr 2009 15:33

Thomsen skrev:Og hold da kæft hvor kunne han jonglere med sproget.

Ja, han havde sgu flair for det.
Derfor ville jeg ønske, at programmet også havde omhandlet hans arbejde som oversætter af film, heriblandt "Crocodile Dundee", Indiana Jones-serien og en lang række Eddie Murphy-film (kilde: http://tveskov.com/kim/kimbio.htm ).

Der er masser af fede Schumacher-citater på denne side:
http://tveskov.com/kim/kimcitat1.htm

Og her kan man læse et lille uddrag af "Schumachers lille filosjofle ordbog i mundret udansk":
http://tveskov.com/kim/kimaz.htm

Min favorit må næsten være "Kannibal":
"Mand der går på restaurant og bestiller tjeneren"

Eller "Censur":
"Metode til at oplyse verden ved at brænde bøger"

:lol:
Brugeravatar
Nicolai

Skriv et svar
9 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Ikke-genrefilm