• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
50 indlæg • Side 1 af 4 • 1, 2, 3, 4

Dario Argento film?

Indlægaf Tommy » ons 19. nov 2008 19:20

Jeg faldt over 4 film fra Dario Argento i Kvickly her den anden dag til sølle 10 kr. stk. Jeg har hørt godt om argento før, så købte selvfølgelig disse. Det drejer sig om Bird with a crystal plumage, Tenebre, Phenomena og Suspiria.
Idag lagde jeg så ud med at se Phenomena. Nu sidder jeg lidt med en "hvad fanden skete der lige der" fornemmelse. Synes at filmen var usammenhængende, mærkeligt klippet og med dårligt skuespil. Alt i alt bare en underlig, dårlig film.
Er jeg den eneste der har denne holdning, og er de andre film jeg købte i samme stil som denne? Normalt synes jeg at IMDB's rating er god at gå efter, men denne film har fået en ret høj rating derinde. Det samme har de andre jeg købte.

Vil meget gerne høre jeres meninger.

/Tommy
There is a secret song at the center of the world, and its sound is like razors through flesh.
Brugeravatar
Tommy

Indlægaf fredzilla » ons 19. nov 2008 19:35

Argento är en mästare, helt klart. En av världens bästa regissörer (även om han inte slår Fulci). Jag hade svårt för Phenomena de första gångerna jag såg den eftersom den känns ganska splittrad. Men sedan började jag tänka på den mer och mer och gillar det splittrade intrycket.

Den känns väldigt personlig för att vara Argento (antagligen hans mest personliga film sedan Deep Red) och väldigt orginell. Numera så brukar jag föredra filmer som sticker åt alla håll, och det kan jag helt skylla på Phenomena. Underlig är ett bra ord för mig när det kommer till benämning av filmer.

Skådespeleriet är väl ojämnt som i alla fall Argento-filmer, och likaså logiken - som gärna haltar betänkligt. Slutet är helt rippat från boken Red Dragon, och det är inget bra slut för att vara en Argento-film tycker jag.

Men i övrigt, en mycket bra film.

Men alla kan inte gilla Argento, så är det bara :)
http://ninjadixon.blogspot.com/
fredzilla

Geografisk sted: Stockholm
  • Hjemmeside

Indlægaf Gizmo » ons 19. nov 2008 21:43

Det kræver lidt at vænne sig til Argentos stil og det har taget mig mange år at blive en fan - men ikke alle hans film er lige gode, og PHENOMENA har jeg det ikke helt godt med...

http://gyserblog.blogspot.com/2007/05/a ... butik.html

...men de tre andre, du har købt, er fremragende.

Men hvis du trods alt heller ikke bryder dig om dem, så har du kun "spildt" 40,- kroner.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Tommy » tors 20. nov 2008 01:11

Nu er det også den første argento film jeg ser (bortset fra Jennifer fra MOH serien), og kunne godt forestille mig man måske skal vænne sig til stilen.
Læste din blog, og jeg er helt enig i det med at filmen er rodet, som om idéer fra en masse forskellige film er blandet sammen i en. Det var det der generede mig mest i den.

Tror jeg vil tage hul på Tenebre eller Suspiria imorgen :)
There is a secret song at the center of the world, and its sound is like razors through flesh.
Brugeravatar
Tommy

Indlægaf Jack J » tors 20. nov 2008 03:36

Tommy,
du kan kun komme til at synes bedre om Argento med de næste film i boksen; du har nemlig tilfældigvis valgt at lægge ud med den af de fire film, som de fleste fans synes er en af hans mindre gode fra den periode. TENEBRAE, SUSPIRIA og FUGLEN MED KRYSTALFJERPRAGTEN er alle mesterværker.

Fred,
jeg kan også rigtig godt lide PHENOMENA (eller Creepers, som den hed, da jeg i sin tid så den i biografen og købten den på vhs i England), men... den hardrockmusik!! Argh!! Jeg elsker Motörhead, men bare ikke i Argentofilm! LOL.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Re: Dario Argento film?

Indlægaf Skøtt » tors 20. nov 2008 09:54

Tommy, din kritik minder lidt om den Onfilm anmeldelse af Profondo Rosso der bliver diskuteret her: http://forum.uncut.dk/viewtopic.php?p=14572#14572

Hvad vurderer du Argentos film udfra? Klipningen i den nye James Bond-film? Lydsiden fra Ringenes Herre? Hvad er det du forventer de skal leve op til? For du har jo tydelig vis et definitivt begreb om god og dårlig stil.

Jeg synes Phenomena er en af de bedre Argento-film, netop fordi der er rigtig meget drømmelogik, og fremfor flere mere 'realistiske' Gialli. Bird og Tenebrae er mere ovre i den mere logiske genre (well... Indenfor genrens forskruede logik). Du skal selvfølgeligt altid når du kaster dig over en ny genre gå til den med en vis grad af åbenhed - især når det drejer sig om en af de 'store' instruktører. Så er imdb-ratings ofte udtryk for fans holdninger til filmen, og derfor meget lidt brugbar som novice.

Det er helt sikkert de bedre film du har udvalgt, så giv de andre en chance - og hvis det stadig ikke siger dig noget, har du i det mindste fået set nogle genreoriginaler. Det i sig selv er altid berigende på et eller andet niveau.
When the Going gets Weird, the Weird Turn Pro!
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf Tommy » tors 20. nov 2008 16:28

Skøtt,
jeg vurderer ikke ud fra hverken james bond, lotr eller andre nye storfilm. Jeg kan lide film af stort set alle genrer, gamle som nye, logiske som "mærkelige".

Mht. begreber om gode og dårlige film, så har jeg det ikke sådan, som jeg synes du får det til at fremstå, at jeg på forhånd nedlægger kriterier som film skal opfylde for at falde i smag. Er generelt åben overfor det meste ;)

Og jeg vil da selvfølgelig give det en chance, sætter mig ind og ser Suspiria nu, så skal jeg nok vende tilbage med min vurdering efter filmen :)

Jack J,
det lyder jo lovende :)
Brugeravatar
Tommy

Re: Dario Argento film?

Indlægaf gorzelak » lør 22. nov 2008 01:16

Tommy skrev: Idag lagde jeg så ud med at se Phenomena. Nu sidder jeg lidt med en "hvad fanden skete der lige der" fornemmelse. Synes at filmen var usammenhængende, mærkeligt klippet og med dårligt skuespil. Alt i alt bare en underlig, dårlig film.
/Tommy

Det er så også den formentlig mest syrede Argento-film overhovedet, du har lagt ud med. Men i øvrigt tror jeg, det er fornemmelser, som de fleste vil have haft efter et førstegangsbekendtskab med Argentos film.

Det med skuespillet er der desværre nok noget om, det synes simpelthen ikke at være noget, der interesserer Argento voldsomt -- og flere af hans film lider under det. At filmen er usammenhængende og, som du skriver, "mærkeligt klippet", er på en måde også rigtigt -- i al fald hvis man sammenligner med traditionelle (og hermed mener jeg plot- eller karakterdrevne) spændingsfilm. Plots i Argentos film er ofte håbløse - i betydningen uplausible - og det er som regel besættelser, manier, fetisher osv., der driver handlingen fremad. Manierne har det med at "overtage" kameraet, hvilket er årsagen til den lidt neurotiske, nervøse klippestil.

Filmene er - tror jeg du vil opdage, hvis du vælger at bruge mere tid på "forfatterskabet" - ikke usammenhængende, men næsten alle er fokuseret om faste "tvangstanker". Det vil sige: plotmæssigt er de måske nok usammenhængende - igen i betydningen springende og uplausible - men de er det ikke tematisk. Af de fire film, du har købt, ville jeg starte med hhv. Bird og Tenebre. Suspiria er visuelt imponerende og meget intens, men også, synes jeg, en svært tilgængelig film - måske Argentos sværeste. Bird w/Crystal Plumage er et godt startsted og en god indfaldsvinkel til A's univers. Og hvis du, når du når så langt, kan se Tenebre uden at fornemme storheden, så er Argento nok bare ikke noget for dig.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Tommy » tors 19. feb 2009 16:56

Glemte alt om den her tråd.
Har fået set et par argentofilm siden som jeg egentlig godt kunne lide (selvom de stilmæssigt ikke rigtig kan sammenlignes med de 4 dvdér tråden egentlig handler om), der er bl.a. tale om The Black Cat, Démoni og et par interviews med argento (og jeres indlæg herinde, som egentlig var til ret stor hjælp). Derfor besluttede jeg mig for at gense suspiria, som jeg ikke rigtig vidste hvordan jeg skulle forholde mig til da jeg så den først. Nu tror jeg at jeg i højere grad har fattet hvad stilen i argentos film går ud på, og vil da helt klart se flere i fremtiden. Tror det kun blir bedre med tiden. (dog er jeg stadig ikke vild med Phenomena :wink: )
Brugeravatar
Tommy

Indlægaf Jack J » tors 19. feb 2009 17:27

Det lyder herligt, at du alligevel godt kan lide Argento. De to film, du kalder Argentofilm, The Black Cat og Demons, er nu godt nok instrueret af Lucio Fulci og Lamberto Bava (produceret af Argento), men det blir de jo ikke dårligere af.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » tors 19. feb 2009 23:20

Jack J skrev:De to film, du kalder Argentofilm, The Black Cat og Demons, er nu godt nok instrueret af Lucio Fulci og Lamberto Bava (produceret af Argento), men det blir de jo ikke dårligere af.

Ja - medmindre det er Argentos Black Cat-segment i Two Evil Eyes, der hentydes til. Men kun cool, hvis du (Tommy) har fået smag for Argento via Fulcis The Black Cat... så er der da kommet noget godt ud af dén film. :wink:
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Tommy » ons 25. feb 2009 23:33

Det er den fra Two Evil Eyes jeg så, rigtig fed film. Romeros "The facts in the case of Mr. Valdemar" syntes jeg godt nok var skuffende, men Argentos film var rigtig fed.
Brugeravatar
Tommy

Indlægaf Anders » man 2. mar 2009 12:07

Tommy skrev:Det er den fra Two Evil Eyes jeg så, rigtig fed film. Romeros "The facts in the case of Mr. Valdemar" syntes jeg godt nok var skuffende, men Argentos film var rigtig fed.

Hah ^^
"The facts in the case of Mr. Valdemar" fra Two Evil Eyes-disken er da nok også noget af det ringeste der er set i virkeligt længe. :)
Men ja, Argento's bidrag, "The Black Cat" var møg fed. Og også "Demons", skønt instrueret af Fulci. Fremragende film!

I agree-gree.
Do you serve food here?
- Best in mexico!
.. I kinda' doubt that!
Anders

Indlægaf Jack J » man 2. mar 2009 16:26

Anders skrev: Og også "Demons", skønt instrueret af Fulci. Fremragende film!

Lamberto Bava :wink:
Han bedste film i øvrigt.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Tommy » tirs 3. mar 2009 13:55

Nu vi er ved Demons, er efterfølgeren noget værd?
Brugeravatar
Tommy

Næste

Skriv et svar
50 indlæg • Side 1 af 4 • 1, 2, 3, 4

Tilbage til Genrefilm