(artiklen indeholder spoilere)

Tine Maria Winther skrev:»Der var en sjov episode i Danmark, hvor en redaktør for ’Skolebiblioteket’ nægtede at skrive om den, fordi det var en »uhyggelig bog««, siger Thórarinn Leifsson, og ser ud, som om det passer ham meget godt:
»Det nytter ikke at sætte en glasvæg rundt om børn, for de skal alene ud i verden bagefter. Men vi kan hjælpe dem med at bearbejde uhyggelige ting og ikke lade dem sidde på internettet og opleve dem selv«.
[...]
I sine illustrationer bruger Leifsson fotoshop og kombinerer fotografier af hår og øjne med egne streger. Det gør det mere uhyggeligt, at der er virkelighed bag.
»Det er digital kannibalisme! Og så har mine personer altid vældig mange tænder. Måske skulle jeg spørge en psykolog en dag ...«.

Tine Maria Winther skrev:Islandske børn læser stadig meget, vurderer Thórarinn Leifsson, også gerne uhyggelige bøger.
»Jeg tror ikke, børn bliver skræmt så let, mon ikke voksne har en tendens til at undervurdere dem? Man må selvfølgelig ikke gå for langt, men jeg har jo en redaktør til at sikre, at det ikke sker«, ler han højt og lidt diabolsk.