• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Uncut ‹ Nyt fra Uncut

Uncut informerer. Her kan du læse den seneste nyt fra Uncut, samt høre om de nyeste opdateringer, quizzer, mm.
Skriv et svar
37 indlæg • Side 2 af 3 • 1, 2, 3

Indlægaf Thomsen » tors 24. feb 2011 14:59

Du er ikke den eneste. Din egen blog er et af de få steder, der stadigvæk holder fanen højt.

Det er efterhånden småt med reel diskussion herinde. De fleste af os (mig selv inkl.) poster tilsyneladende mest, når vi har et eller andet indkøb, vi vil dele.

Jeg prøver at deltage i debatten på et par andre danske fora (dahf.dk, filmz.dk - har faktisk lige været med i en interessant diskussion om A Serbian Film på dahf.dk). Men ellers bruger jeg det meste tid på udenlandske boards (primært avmaniacs). Det er lidt synd, at vi ikke kan stable et tilsvarende debatmiljø på benene i DK og holde dampen oppe. Er der for få af os?
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Jack J » tors 24. feb 2011 18:01

Thomsen skrev:Din egen blog er et af de få steder, der stadigvæk holder fanen højt.

Desværre må jeg give jer ret. Jeg postede fx alt mit gamle materiale fra SS-arkiverne fornyligt og interessen var til at tage og føle på. For 5 år siden havde det givet kommentarer og debat. I "gamle dage" (dvs. for bare 5 år siden), når der kom et blad (okay, et rigtigt trykt et), så kunne man se cirklerne i vandet lang tid efter. Nu kommer der dårligt nok et skvulp.

Det synes i øvrigt underligt. Jeg mener, interessen for horrorfilm er eksploderet i de senere år, men alligevel har danske fans ikke den store interesse i debat/fællesskab/en scene ligesom der ellers er kutyme for, når en eller anden type popkultur boomer.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Thomsen » fre 25. feb 2011 00:05

Så er spørgsmålet, om der er noget, vi kan gøre ved det?
Brugeravatar
Thomsen

Indlægaf Jack J » fre 25. feb 2011 00:31

Thomsen skrev:Så er spørgsmålet, om der er noget, vi kan gøre ved det?

I det Tredje Rige kunne vi få folk til hvad som helst. Jeg husker engang, hvor jeg ene mand med min trofaste Luger... nå, men det er jo så længe siden...

Spørgsmålet er, om der stadigvæk er noget at gøre overhovedet? Enten bliver man som fan stædigt hængende eller også stiger man ud, andet er der vel ikke. Selvom jeg bliver hængende, så har jeg dog (ligesom dig selv) forlængst vendt mig mod de udenlandske fora og de udenlandske samlere. Personligt ville jeg synes, at det er lidt trist "bare" at være fan i ensom positur.

Nils (Kinski) siger altid, at det er DVD'en skyld; Da folk ikke længere behøvede hinanden for at bytte videokopier, men kunne købe det hele på DVD hjemme fra deres stue via internettet, så gik både fanmiljøet og bladene fløjten.
Det er synd for købmanden. Hold du kæft din idiot, han er jo stendød, ka' du ikke se det mand! Ja, det har Djævle-John sørget for!
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Diabolik » fre 25. feb 2011 12:11

Jack J skrev:Nils (Kinski) siger altid, at det er DVD'en skyld; Da folk ikke længere behøvede hinanden for at bytte videokopier, men kunne købe det hele på DVD hjemme fra deres stue via internettet, så gik både fanmiljøet og bladene fløjten.

Det er såmænd nok heller ikke skudt helt ved siden af!
En anden grund kan også være at folk er blevet 'voksne' og groet fra/mistet interessen; fået hus, bil, børn hvad har vi... Bare se tilbage på starten af 90'erne... Ørsted, Pedro, von H., Ibz, Mørch, DracuLars, Finn C., Simon N., Wrisberg, Simonsen o.s.v. o.s.v. Det var et mylder af samlere, skribenter, debatører...
Så nu er 'vi' kun tosserne tilbage... Og du véd; Krage søger mage... Derfor søger vi til det store udland hvor der stadig er liv i vores lille interesse-niche!
/D
Facebook Fanpage: Danish Ex-rental VHS Appreciation Group (DEVAG) | Facebook Group: From the Police... with Thanks! | DEVAG's Danish Trailer Channel | Diabolik's Tapes for Trade
Brugeravatar
Diabolik

Geografisk sted: A scary place

Indlægaf Gizmo » fre 25. feb 2011 12:55

Diabolik skrev:Så nu er 'vi' kun tosserne tilbage...

Ha, det er nok rigtigt, men nu er der jo også kommet en håndfuld nye, unge tosser til.

Nu er det ikke noget nyt, at der i fankredse er en lille hård kerne, der driver værket ved at være dem, der står for de fleste af teksterne og laver arrangementer og den slags. Og de brænder ud på et tidspunkt og får andre ting at se til. Det kommer lidt i bølger hvor meget, der er gang i et bestemt område, klub, forening, fanzine, hjemmeside, så det må vi bare acceptere.

Internettet har skabt nye muligheder, men har også dramatisk ændret folks adfærd. Stort set ingen fanzines og stort set aldrig nogle arrangementer. Og folk er så utålmodige. Hvor vi i 90'erne måtte vente måneder på det næste nummer af et blad med frisk debatstof, så forventer vi i dag kvalificerede reaktioner på et splitsekund (at nogle (især udenlandske) message boards overrendes af klynkere, der bitcher over hvad som helst, er desværre også en del af gamet).

Hvad kan vi gøre ved det. Tja, vi gamle tosser må bare holde fanen højt og knokle videre.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » lør 26. feb 2011 01:57

Diabolik skrev:En anden grund kan også være at folk er blevet 'voksne' og groet fra/mistet interessen; fået hus, bil, børn hvad har vi...

Du har helt ret. Hvis det er, fordi disse folk HELLERE vil huset, bilen, børnene osv, så fint nok, men ofte glemmer folk, hvordan det egentligt var at være barn og at have det sjovt! Jeg husker en specifik aften, da jeg var omkring 10 år gammel, hvor jeg snakkede med et andre drenge; Jeg husker ikke, hvad vi snakkede om, men jeg husker tydeligt, at den ene sagde: "Det holder du op med, når du bliver voksen. Du glemmer, hvordan det er at være barn". Da de var gået stod jeg lidt og tænkte: "Det vil jeg da ikke holde op med, jeg vil huske, hvordan det er at være barn!" Og selvom det måske ikke ville være specielt sundt at blive hængende i barndommen, så forundres jeg til stadighed over voksne, der afskærer sig selv fra at gøre det, som de engang syntes var sjovt. Hvorfor fa'n sku' man holde op med at se skrækfilm, bare fordi man får vovse, volvo, børn og kone (ikke nødvendigvis i dén rækkefølge)??? :?
Fuck det, si'r jeg! Gør voksen-tingene osse, men bliv dog for fa'en ved med at se fantastiske film, æde chips, og lytte til Iron Maiden!! Haha.

NB: En af voksen-tingene var desværre, at jeg stod i Bilka i dag og kassedamen sagde: "Dit kort er blevet blokkeret!" :evil:
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf El Schnaflos » lør 26. feb 2011 13:23

Du gav mig sgu' snart tårer i øjnene, makker. Smuk tale...

Jeg er frivillig voksenven for en knægt på snart 12. Han er voldsomt interesseret i min filmsamling og kan bruge timer på bare at glo på omslagene.
Han har sgu' tit ytret sin forundring over at en voksen mand, har film stående på hylden, med zombiehøner, dræberparykker osv, men synes det vildt fedt (hans mor undrer sig nok ligeledes).

Selvfølgelig giver børn mindre tid til lave alt muligt andet (inklusive at glo' horrorfilm)... men mine kammerater med børn har åbenbart rigeligt tid til at se det ene kostumedrama efter det andet med konen/kæresten. Dét er der åbenbart tid til og så laver de iøvrigt ikke andet end at brokke sig over det bagefter. Masochister hele banden...

Jeg er med dig hele vejen, Jack. Fuck samfundets uskrevne forventninger til, hvad det vil sige at være "voksen". Det skulle være muligt at kombinere lortet...
Brugeravatar
El Schnaflos

Geografisk sted: Sønderbronx, DK
  • Hjemmeside

Indlægaf Morbid Angel » lør 26. feb 2011 14:10

Jack J skrev:
Diabolik skrev:En anden grund kan også være at folk er blevet 'voksne' og groet fra/mistet interessen; fået hus, bil, børn hvad har vi...

Du har helt ret. Hvis det er, fordi disse folk HELLERE vil huset, bilen, børnene osv, så fint nok, men ofte glemmer folk, hvordan det egentligt var at være barn og at have det sjovt! Jeg husker en specifik aften, da jeg var omkring 10 år gammel, hvor jeg snakkede med et andre drenge; Jeg husker ikke, hvad vi snakkede om, men jeg husker tydeligt, at den ene sagde: "Det holder du op med, når du bliver voksen. Du glemmer, hvordan det er at være barn". Da de var gået stod jeg lidt og tænkte: "Det vil jeg da ikke holde op med, jeg vil huske, hvordan det er at være barn!" Og selvom det måske ikke ville være specielt sundt at blive hængende i barndommen, så forundres jeg til stadighed over voksne, der afskærer sig selv fra at gøre det, som de engang syntes var sjovt. Hvorfor fa'n sku' man holde op med at se skrækfilm, bare fordi man får vovse, volvo, børn og kone (ikke nødvendigvis i dén rækkefølge)??? :?
Fuck det, si'r jeg! Gør voksen-tingene osse, men bliv dog for fa'en ved med at se fantastiske film, æde chips, og lytte til Iron Maiden!! Haha.

NB: En af voksen-tingene var desværre, at jeg stod i Bilka i dag og kassedamen sagde: "Dit kort er blevet blokkeret!" :evil:

Det du ikke holdt op med som voksen, var det at spanke din monkey hehe, nej desværre med alderen bliver de fleste mere og mere konservative og kedelige og får mindre tid til det sjove, de vil heller sidde og se det ene ligegyldige tv program efter det andet.
Det kgså dem der bruger 20 min i køkkenet på at lave noget aftensmad og bagefter sidder de to timer og ser madlavningsprogrammer :roll:

Mvh

MA
Morbid Angel

Indlægaf Thomsen » lør 26. feb 2011 14:46

Gizmo skrev:Ha, det er nok rigtigt, men nu er der jo også kommet en håndfuld nye, unge tosser til.

Ja, det er der jo faktisk. Der er dukket en hel del danske genre-blogs op, og der findes sider som Planet Pulp og Horrorsiden.dk. Men ingen af dem indbyder rigtigt til så meget debat, og det lader heller ikke til, at skribenterne fra de forskellige sider gider at bruge tid herinde.

Jeg mangler nok et sted, hvor man kunne samle folk og diskutere vores interesse. Og jeg tror, at Uncut har svært ved at være det sted, fordi det i mange henseender virker som en død side med få opdateringer, hvor det kun er de samme, gamle nisser (mig selv inkl.), der engang imellem poster en lille smule. Det er ikke ligefrem et levende debatmiljø, vi har herinde.
Brugeravatar
Thomsen

Indlægaf Diabolik » lør 26. feb 2011 15:34

Jack J skrev:[...] så forundres jeg til stadighed over voksne, der afskærer sig selv fra at gøre det, som de engang syntes var sjovt. [...]

Just min lommefilosofi... Lad os ha' det 'sjovt' mens det varer ved... en skønne dag er det slut og vores tid her på jord er forbi, og så det vil sgu' være ultimativt trist at ligge der på den yderste dag og fortryde alle de ting man IKKE fik gjort!!

Jack J skrev:[...] afskærer sig selv fra at gøre det, som de engang syntes var sjovt. [...]

Jeg tror ikke, at de bevidst afskærer sig fra det... Jeg tror de ligger under for en eller anden af flertallet opstillet 'norm'; Nu er du voksen, så glem dig selv og dit indre barn!
Detour...
Jeg er flere gange rendt ind i folk som lige ud har spurgt om 'det ikke var på tide at jeg blev voksen!!' og 'Ja, det ville du jo ikke have tid til hvis du havde børn!!'
Svar til 1) Jeg er 'voksen' når jeg skal være det... Jeg er barn når jeg har behov for det!!! Og jeg har behov for det sidste ret tit!!!
Svar til 2) Men det har jeg jo så ikke, så derfor er dit postulat ligegyldigt... Men hvis det var gyldigt, så ville du jo ligefrem anfægte min måde at håndtere et barn/børn på og eftersom at det der gælder for Per også gælder for Poul, så lur mig om jeg så ikke også kunne finde ting som jeg kunne anfægte ved din håndtering af dit barn/dine børn... Og hvor sjovt synes du så det vil være?

Back on track...
Jack J skrev: [...] Hvorfor fa'n sku' man holde op med at se skrækfilm, bare fordi man får vovse, volvo, børn og kone [...]

1) Vil gerne (så har kattene noget at lege med), men må ikke for ejensdomsadministratoren!
2) No need... har buskort!
3) Ingen skud i bøssen!
4) Hmmm... Well, someday...

Hvad skal man så mon fordrive tiden med? Nåh jo... Film, chips og 'Maiden (lige for tiden er det dog gammel Celtic Frost!)

/Et barn fanget i en alt for stor og gammel krop (Inside every grown up's body is a child trying to get out)
Facebook Fanpage: Danish Ex-rental VHS Appreciation Group (DEVAG) | Facebook Group: From the Police... with Thanks! | DEVAG's Danish Trailer Channel | Diabolik's Tapes for Trade
Brugeravatar
Diabolik

Geografisk sted: A scary place

Indlægaf Jack J » lør 26. feb 2011 17:19

I stedet for at begræde tabet af de forliste fans, så skulle vi måske hellere danne en loge for os hardcore genrefilmfans. Med sære håndtryk, hemmelige hilsener, og ritualer. :mrgreen:

Så kan vi også holde *uønskede* subjekter ude. :twisted:

Hahaha, 100% holdningsændring fra sidste side.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Jack J » lør 26. feb 2011 17:27

El Schnaflos skrev:Du gav mig sgu' snart tårer i øjnene, makker. Smuk tale...

Billede

El Schnaflos skrev:Jeg er frivillig voksenven for en knægt på snart 12. Han er voldsomt interesseret i min filmsamling og kan bruge timer på bare at glo på omslagene.
Han har sgu' tit ytret sin forundring over at en voksen mand, har film stående på hylden, med zombiehøner, dræberparykker osv, men synes det vildt fedt (hans mor undrer sig nok ligeledes).

Haha, jah, de zombiehøner og dræberfår kan godt få folk til at undre sig.

Cool, at du er voksenven. Får du ham så til at slå din græsplæne og vaske din cykel? LOL.
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Gizmo » søn 27. feb 2011 12:21

Der er ingen tvivl om, at et familieliv (samt ikke mindst et stadig mere krævende og stressende arbejdsliv) æder af den tid, der er til rådighed til mærkværdige interesser. Men det handler vel også om at prioritere lidt og finde de oaser af tid, hvor man rent faktisk kan dyrke sine interesser.

El Schnaflos skrev:Selvfølgelig giver børn mindre tid til lave alt muligt andet (inklusive at glo' horrorfilm)... men mine kammerater med børn har åbenbart rigeligt tid til at se det ene kostumedrama efter det andet med konen/kæresten.

Så har man nok giftet sig med den forkerte. :shock: Det må vel være sådan, at man ser nogle ting sammen og nogle ting hver for sig - alt efter interesse.

Thomsen skrev:Jeg mangler nok et sted, hvor man kunne samle folk og diskutere vores interesse.

I perioder fungerer dette forum fint, mens der er pænt dødt på andre tidspunkter. Jeg tror meget, det handler om, at mange af de "ældre fans" (læs: dem der var aktive i de glade INFERNO-dage) måske nok stadig køber og samler på filmene - men de har nok ikke rigtig tid og overskud til at kaste sig ud i debatter om dem.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » man 7. mar 2011 20:27

Gizmo skrev: Ha, det er nok rigtigt, men nu er der jo også kommet en håndfuld nye, unge tosser til.

Nu er det ikke noget nyt, at der i fankredse er en lille hård kerne, der driver værket ved at være dem, der står for de fleste af teksterne og laver arrangementer og den slags. Og de brænder ud på et tidspunkt og får andre ting at se til. Det kommer lidt i bølger hvor meget, der er gang i et bestemt område, klub, forening, fanzine, hjemmeside, så det må vi bare acceptere.

Internettet har skabt nye muligheder, men har også dramatisk ændret folks adfærd. Stort set ingen fanzines og stort set aldrig nogle arrangementer. Og folk er så utålmodige. Hvor vi i 90'erne måtte vente måneder på det næste nummer af et blad med frisk debatstof, så forventer vi i dag kvalificerede reaktioner på et splitsekund (at nogle (især udenlandske) message boards overrendes af klynkere, der bitcher over hvad som helst, er desværre også en del af gamet).

Hvad kan vi gøre ved det. Tja, vi gamle tosser må bare holde fanen højt og knokle videre.

Jeg tror, at Søren er inde på noget rigtigt her. Produktivitet kommer i bølger, til gengæld smitter den, når den er der. Den bedste måde at holde gang i filmkulturen på er og bliver at producere noget - det være sig tekster om film/udgivelser, arrangementer eller sobre forumindlæg. Det handler meget langt hen ad vejen om entusiasme og anerkendelse. Vel ikke mindst af de "nye" tosser, som jeg synes det er rimeligt at sige nu i nogen tid har været de mest produktive i skribentsammenhæng (ikke medregnet utrættelige Søren).
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

ForegåendeNæste

Skriv et svar
37 indlæg • Side 2 af 3 • 1, 2, 3

Tilbage til Nyt fra Uncut