Jeg har det lidt som Dirty Harry; 'Now to tell you the truth I forgot myself in all this excitement'...
Jeg kan ikke huske om jeg har lavet en sammenligning på denne... så hvis det er en gentagelse; Undskyld!
For et stykke tid siden blev denne film sat til salg på ebay i en japansk VHS-udgave... Sælgeren udtalte, at denne udgave indeholder den eneste uklippede version der findes.
Jeg véd godt at det er barnagtigt, men jeg bliver så'n lidt 'tjah, tjoh... men er sælger nu 100% sikker i sin sag eller er det baseret på hvad vedkommende har set, hørt eller læst?'
Nå, anyways... Jeg tænkte, at jeg for sjov skyld ville tjekke om den danske video udgave er en lemlæstet udgave eller om den måske kunne gøre sælgers ord til skamme...
Som sammenligningsgrundlag er brugt den danske video udgave fra Walthers Video/Video Collection/A.B. Collection [~91'31 minutter (PAL)] og den spanske DVD-udgave fra Manga Films S.L. [~89'05 minutter (PAL)] (som er identisk med den R-ratede udgave)
Her er hvad hvad den R-ratede DVD-udgave mangler i forhold til den danske video udgave;
00:38:01; Der er 2 shots af Talmut's håndløse lig i kisten... DVD har kun ét!
00:49:30; Scenen hvor Dr. Frankenstein (Peter Cushing) bruger tænderne til at holde fast i venen under påsyningen af Talmut's venstre hånd mangler fuldstændig.*
00:50:05; Close up af Simon Helder (Shane Briant) der gør plads til et nyt øje i mangler.
00:50:37; Simon's isætning af øjet mangler.*
01:24:19; Dette skærmdump er måske ikke helt utvetydigt (det er ikke nemt at lave framevise dumps), men efter at have kørt den samme scene om og om igen ved framevis fremføring, så vil jeg godt lægge hovedet på blokken og bedyre, at halsoverskæringen af sindssyge hospitalets leder (John Stratton) er en del frames længere (hans hoved når at falde længere til siden i den danske udgave end i DVD-udgaven)
01:25:47; Der mangler en scene med de sindssyge, der på ren zombie manér, kæmper om kødet fra det iturevne monster...
* I begge tilfælde (gen)bruger DVD-udgaven et semi close up af hjælperen Sarah (Madeline Smith) der kigger på som en slags bølgebryder mellem de manglende scener...
Så medmindre nogen kan bidrage med extra info, så vil jeg da postulere at den japanske VHS-udgave IKKE indeholder den eneste uklippede version i verden!!!
/D