• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Genrefilm

Diskussionsforum for "Uncut-relaterede" film. Dvs. så godt som alle film i de fantastiske genrer..
Skriv et svar
18 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Bedste Vampyrfilm?

Indlægaf Beikes » ons 8. feb 2006 21:12

Jeg kunne godt tænke mig at se jeres personlige top-3 eller top-5 over bedste vampyr-film!

Min egen ser for tiden således ud:

1. Nosferatu (1922)

2. Vampyr (1932)

3. Interview With The Vampire (1994)

4. Salem's Lot (1978)

5. Dracula: Prince Of Darkness (1966)

Både Stoker's Dracula og Shadow Of The Vampire presser sig dog på..

Er der nogle geniale vampyrfilm jeg har overset?
Rock N Roll is not a fashion, it's a way of life..
Brugeravatar
Beikes

Geografisk sted: The Gates Of Hell..
  • Hjemmeside

Indlægaf Kristensen » ons 8. feb 2006 21:39

Du glemte:

Dracula (The Dirty Old Man) (1969)
Dracula Sucks (1979)
Blood for Dracula (1974)
Dracula Vs. Frankenstein (1971)
You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?
Brugeravatar
Kristensen

Geografisk sted: I Mørkets Hjerte (Aka Amager)
  • Hjemmeside

Indlægaf Beikes » ons 8. feb 2006 21:57

Kristensen skrev:Du glemte:

Dracula (The Dirty Old Man) (1969)
Dracula Sucks (1979)
Blood for Dracula (1974)
Dracula Vs. Frankenstein (1971)

Jeg har desværre aldrig set Dracula vs. Frankenstein fra '71 som du nævner, jeg er ellers sikker på at det er et mesterværk lige efter min bog :D Snøft..jeg har heller ikke set Franco's film af samme navn :/
Brugeravatar
Beikes

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » ons 8. feb 2006 22:28

Kristensen skrev:Du glemte: Dracula (The Dirty Old Man) (1969)

Hæ hæ...
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Re: Bedste Vampyrfilm?

Indlægaf gorzelak » ons 8. feb 2006 22:39

Beikes skrev:Jeg kunne godt tænke mig at se jeres personlige top-3 eller top-5 over bedste vampyr-film!

En hurtigt improviseret én:

Vampyr (1932)
Twins of Evil (1971)
Captain Kronos, Vampire Hunter (1974)
Lifeforce (1985)
Bram Stoker's Dracula (1992)
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » ons 8. feb 2006 22:49

Beikes, hvis du mangler inspiration til gode vampyrfilm, er der masser at vælge imellem. En vampyrfilm er selvfølgelig pr. definition god (med undtagelse af Frost: Portrait of a Vampire), men det er klart, at nogle er bedre end andre (ligesom i Orwell-romanen). Her følger en håndfuld af de bedste:

Cronos (1993), Blade (1998), Taste the Blood of Dracula (1970), Vampyres (1975), Dead of Night (1976), Horror of Dracula (1958), Fright Night (1985) og Dracula (1931 - den spanske version, for the love of God!). Persona kan man vel også godt kalde en slags vampyrfilm. Om end en lidt arty farty én.
Brugeravatar
gorzelak

• Hjemmeside

Indlægaf Vang » tors 9. feb 2006 09:47

Jeg vil forsøge at undgå en opremsning af selvskrevne og mest ESSENTIELLE klassikere (som fx Coppolas Dracula-filmatisering fra 90erne og Terence Fishers suveræne Dracula (1958)), men i stedet nævne en håndfuld GODE vampyrfilm, der har givet mig et anderledes kick 8)

Djævelens datter (Near Dark, 1987) - Suveræn vampyr-roadmovie med lækker 80er-stemning. Bill Paxton er rigtig mean som beskidt lædervampyr.

Vampyrernes nat (The Fearless Vampire Killers, 1967) - Den bedst vampyrkomedie, jeg har set. Men bestemt ikke alles kop te. Sharon Tate er goddam lækker og Jack MacGowran, som den kejtede professor Ambronsius er hysterisk morsom.

Female Vampire (Les Avaleuses, 1973) - 82 minutters erotisk lækkerland og tung psykotronisk atmosfære. Franco kan bare det der. Lånte Thures DVD med fransk lydspor. Men forstod udmærket handlingen alligevel.

Draculas brud (Brides of Dracula, 1960) - Utroligt tempo og masser af spændende optrin selvom manuskriptet kommer vidt omkring. En af Hammers bedste.

Dracula (1973) - Forbløffende god og solid tv-film med Jack Palance som Dracula og Nigel Davenport som Van Helsing

Gysertimen (Fright Night, 1985) - Bedste komedie - lige i hælene på Vampyrernes nat. Roddy McDowall er fremragende som neurotisk vampyrjæger og der er noget særdeles spooky over Chris Sarandons vampyr. Effektarbejdet er enestående.
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Petter » tors 9. feb 2006 10:15

Count Yorga er egentligt udemærket.
"I'm not a fag! But I've heard a lot about it and read exposes. I want to try it now to see how bad it is. Just once."
Brugeravatar
Petter

Geografisk sted: København

Indlægaf Ovesen » tors 9. feb 2006 17:57

Det kan undre, at ingen har nævnt Jean Rollin, hvis suverænt sleazede og semi-artsy-fartsy vampyr film fra især 70'erne, hører til i den absolutte top, i mine øjne.

Highlights:
Le viol du vampire (67) Egentlig en lidt rodet affære, da filmen består af to dele, men stadig en af hans bedste. Oprindeligt en kortfilm, men senere udvidet for alm. biografpremiere.

Lèvres de sang (75)

Fascination (79)
Brigitte Lahaie når hunn er bedst!

La morte vivante(82)
Måske hans blodigste, og egentlig lidt atypisk. Til tider fjollet, men konstant flot.
"The boat can leave now. Tell the crew"
Brugeravatar
Ovesen

Geografisk sted: Interzone
  • Hjemmeside

Indlægaf Beikes » tors 9. feb 2006 22:14

Yep, mange har jeg overset :lol:

En del jeg aldrig har set og nogle stykker jeg af uransaglige årsager havde glemt alt om!

Men jeg nikker nu genkendende til 'The Fearless Vampire Killers' og 'Vampyre' (hvis sidstnævnte ellers er den jeg husker som en yderst smagfuld lesbo-bloodsucking little thang også kendt som 'Daughters Of Darkness' ???

I må gerne kommentere min placering nummer tre, jeg ved den ofte skiller vandende. Men hvorfor i alverden er den ikke anmeldt på sitet?
Brugeravatar
Beikes

• Hjemmeside

Indlægaf Dreyer » fre 10. feb 2006 02:01

Hm... Det er ingen, der har nævnt The Hunger - ikke at jeg synes den nødvendigvis fortjener at blive fremhævet i denne sammenhæng.

Dertil skal jeg sige at vampyrfilm ikke er min favoritgenre. Jeg synes sågar Nosferatu: Phantom der Nacht er en smule tung at komme igennem - den er særdeles flot, men på trods af de tekniske forcer klikkede jeg bare ikke med den. Near Dark og The Lost Boys har absolut har deres fanskarer, men de gør heller ikke rigtigt noget for mig.

Jeg mindes at være meget imponeret over Salem's Lot... Måske foretrækker jeg bare vampyren i skurkerollen som rovdyr, og ikke i hovedrollen som antihelt?
Brugeravatar
Dreyer

Indlægaf Mikkel Harris » fre 10. feb 2006 12:26

Det føles næsten blasfemisk at skrive det, men jeg synes faktisk, at Herzogs Nosferatu er langt bedre end Murnaus. Min egen vampyrkanon ville også indeholde Il Wurdulak-afsnittet fra Black Sabbath. Karloff, der stirrer sultent på sit barnebarn, er for mig vampyrgenrens definitive scene. I den lille skala har jeg for nylig haft stor fornøjelse af Vampire's Kiss med Nicolas Cage, der rammer en ret pudsig balance mellem psyko-drama og absurd komedie. The Hunger er min kandidat til most pretentious movie ever.
Brugeravatar
Mikkel Harris

Indlægaf Vang » fre 10. feb 2006 18:22

Mikkel Harris skrev:The Hunger er min kandidat til most pretentious movie ever.

Ja, men den er dælme cool
Brugeravatar
Vang

Geografisk sted: Odense C
  • Hjemmeside

Indlægaf Dr. Humpp » tors 14. sep 2006 09:19

Beikes skrev:Men jeg nikker nu genkendende til 'The Fearless Vampire Killers' og 'Vampyre' (hvis sidstnævnte ellers er den jeg husker som en yderst smagfuld lesbo-bloodsucking little thang også kendt som 'Daughters Of Darkness' ???

Hvis du med "Vampyre" du mener "Vampyres" (1971) http://www.imdb.com/title/tt0072354/ er det en anden film en den noget mere arthouse'ede "Daughters Of Darkness" (1974) http://www.imdb.com/title/tt0067690/

"Interview with a vampire" er rædselsfuld, bogen var ikke meget bedre.

Mine vamp faves er:

Horror Of Dracula

Fascination

Vampyros Lesbo

Lemora: A Child's Tale of the Supernatural

Vampyres

Lips Of Blood

The Blood Drinkers

Nosferatu (begge to)

Near Dark
Dr. Humpp

Geografisk sted: Olga's House Of Shame aka Amar