• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Kræmmermarkedet ‹ Køb og salg-snak

Her kan du diskutere alt, hvad der har at gøre med "kræmmermarkedet".
Skriv et svar
14 indlæg • Side 1 af 1

Hul-jul???

Indlægaf Gynther Meyer » fre 22. dec 2006 18:40

I 1980 kørte julekalenderen "Jul og grønne skove", eller "Jul i hullet" som den hed i folkemunde, på DR. De fleste hade den, men jeg husker (svagt) at jeg syntes, den var ret cool. Den vil efter sigende aldrig udkomme på DVD, da DR slettede halvdelen af episoderne. Men allerede i '80 var der jo folk med videobåndoptagere, så jeg ville lige høre, om der sku' være nogen af de ærede forummedlemmer, der har optaget serien???
Brugeravatar
Gynther Meyer

Geografisk sted: 5 min før sprogrevisionen i '48
  • Hjemmeside

Indlægaf Vi Har Sjov » lør 23. dec 2006 23:45

Jeg har desværre ikke optagelser, men jeg kan huske jeg lige var stor nok til at syntes den var ret cool og ironisk for en julekalender. Der var noget med et mystisk "parrallelunivers" i hullet i jorden og sorte julehilsner fra seerne - og afsnittet hvor der ved et uheld var hængt et tæppe over det svævende kamera der filmede serien, hvilket resulterede i at hele afsnittet var rent flimmer, var jo stort! Det ville DR aldrig gøre i dag :D :D :D :shock: :shock:
Brugeravatar
Vi Har Sjov

Geografisk sted: www.movieboxen.blogspot.com
  • Hjemmeside

Indlægaf Thure » ons 27. dec 2006 16:11

Jeg snakkede rent faktisk med DR's dvd-afdeling om det for nyligt, da jeg alligevel var til møde med dem - og afsnittene findes. De kan bare ikke udsendes pga rettighedsproblemer. De har forsøgt at cleare de manglebnde rettigheder, men uden held, så det er pt skrinlagt. De var dog åbne for at forsøge igen på et senere tidspunkt. Så lad os krydse fingre...
Som en lille trøst sendte de for et par år siden (i gyldne timer) en uddrag derfra. Det har jeg vist nok liggende på video, hvis du er interesseret.
Brugeravatar
Thure

Indlægaf Gynther Meyer » tors 28. dec 2006 10:46

Først tak for tilbuddet, men jeg har allerede det klip.

However, det er rigtig interessant, at de stadig skulle eksistere!

I et andet fora, www.danskefilm.dk, kunne man på et tidspunkt læse:

Til jer der er helt vilde efter at få jul og grønne skove at se (ligsom mig selv) så kan jeg komme med den triste meddelelse at den ikke udkommer.
Har ige læst det i Berlingerne.
Jeg citere:

"Julekalenderen >>Hullet i jorden<< bliver med garanti aldrig genudsendt eller udgivet på DVD da det halve af den blev sendt direkte og det der var båndet er slettet siger Poul Nesgaard til Berlingsketidne.

Kan Poul N. tage fejl, eller har du snakket med nogen, som stak dig en plade? Jeg håber naturligvis, det er Nesgaard, der har slået hovedet (eller er blevet psykisk ustabil af at kysse med Master Fatman), for det ville være fulstændig knæhøj karse hvis serien en dag kom ud. Indtil da vil jeg blive ved med at spørge folk jeg møder på min vej om de monstro sku ha optaget 24 episoder af en hadet julekalender, der blev bragt for 26 år siden :)
Brugeravatar
Gynther Meyer

• Hjemmeside

Indlægaf Thure » tors 28. dec 2006 13:45

Det kan selvfølgelig være en fejlinformation, men ham, jeg snakkede med om det, står for dvd-udgivelserne af DR-programmer, og havde - efter sigende - arbejdet på at få dem udgivet, men var gået i stå ved rettighederne til nogle af de bragte klip. Jeg havde også hørt, at de ikke fandtes længere, og jeg spurgte ham rent faktisk om det. Svaret var, at det var et spørgsmål om rettigheder. Så lad os krydse fingre for, at det bliver løst en gang i fremtiden - og skulle det vise sig, at halvdelen var slettet (det kan jo tænktes, han ikke har tjekket arkivet), så lad os håbe det i det mindste munder ud i en udgivelse af, hvad der er tilbage.

Og når vi nu er ved det, så mangler der vist også en dvd med I sandhedens tjeneste, Omvendtslev, og hvad har vi...
Brugeravatar
Thure

Indlægaf Gynther Meyer » tors 28. dec 2006 13:59

Man kunne måske forestille sig, at bladsuccesen Mifune begyndte at vedlægge den slags som gratis gaver til læserne...
Brugeravatar
Gynther Meyer

• Hjemmeside

Indlægaf Vi Har Sjov » tors 28. dec 2006 18:18

Thure skrev:Og når vi nu er ved det, så mangler der vist også en dvd med I sandhedens tjeneste, Omvendtslev, og hvad har vi...

En Poul Nesgaard anthologi ville ikke være tosset. Bare Ungdomsredaktionen var jo fuld af nyskabende skæve indslag. Bl.a. Omvendtslev, men der var også engang et indslag hvor de "dokumenterede" hvordan de unge arbejdsløse gik amok og smadrede en hel masse hårde hvidevarer. Klasse!
Brugeravatar
Vi Har Sjov

Geografisk sted: www.movieboxen.blogspot.com
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » ons 10. jan 2007 13:49

Mystikken breder sig!!! Se hvad Politiken skriver i dag:

http://politiken.dk/kultur/article223620.ece

- halvdelen af afsnittene skulle være slettet. Men Thure havde jo fået at vide... - så hvem der nosser op inde hos DR og ikke ved besked er efterhånden ikke til at hitte ud af! Æv!
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Jul og grønne skove...

Indlægaf Ed Larsen » ons 10. jan 2007 15:39

Jeg har investeret i Mogens Vemmers erindringsbog "Fjernsyn for dig" og på side 211 tilstår han at have ladet halvdelen af episoderne slette fra arkiverne.

P.S. Jack eller Thure, jeg er meget interesseret i at se klippet...
Brugeravatar
Ed Larsen

Geografisk sted: Jyderup
  • Hjemmeside

Indlægaf Boobman » søn 14. jan 2007 15:48

Lad os da håbe Vemmer også har slået hovedet, og husker forkert, ham og Nesgaard er jo gode venner. Måske de bare ikke er interesseret i en udgivelse/genudsendelse, og vælger slette-snakken. Vi krydser fingre for Mifune versionen. :wink:
Brugeravatar
Boobman

Geografisk sted: Odense, DK

Indlægaf Jack J » søn 14. jan 2007 22:48

Ja, vi gør så!

I øvrigt er det jo også noget forbandet ævl, at de ikke skulle kunne udgive serien SELV OM den var slettet! Der er helt sikkert nogne, der sidder og har optaget de 12 afsnit, som de siger er væk, på VHS. De kunne sagtens overføre disse video-optagelser til DVD. Når BBC kan, hvorfor skulle DR så ikke også kunne!! Men det er altså HVIS de var slettet, hvilket vi ikke tror på. Basta. :evil:
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Re: Hul-jul???

Indlægaf Nicolai » søn 2. sep 2007 16:33

Gynther Meyer skrev:I 1980 kørte julekalenderen "Jul og grønne skove", eller "Jul i hullet" som den hed i folkemunde, på DR. De fleste hade den, men jeg husker (svagt) at jeg syntes, den var ret cool. Den vil efter sigende aldrig udkomme på DVD, da DR slettede halvdelen af episoderne. Men allerede i '80 var der jo folk med videobåndoptagere, så jeg ville lige høre, om der sku' være nogen af de ærede forummedlemmer, der har optaget serien???

Apropos dit indlæg Gynther så viser DR 2 i aften kl. 21 programmet Tidsmaskinen om "Tv, der forarger":
""Danmarks Radio har altid været udsat for politisk pression!". Mogens Vemmer, tidligere chef for DR's børne- og ungdomsafdeling, er dagens vidne og fortæller om, hvordan han i starten af 1970'erne var ved at miste chefjobbet, da DR heller ikke dengang lavede tv, den borgerlige fløj i folketingssalen altid elskede lige højt. Se også klip med Poul og Nulle i "Jul & Grønne Skove", skandalekalenderen fra 1980, der for alvor forargede voksne danskere. Så meget, at Shu-Bi-Dua måtte kaldes til hjælp."
( http://www.dr.dk/tjenester/programovers ... seltime=1# )

Er naturligvis en genudsendelse. ;) Kan huske at jeg så det forrige gang, det blev vist. Men spørg mig ikke om hvilken rolle Shu-Bi-Dua spillede i hele den miserable affære... :?
Brugeravatar
Nicolai

Re: Hul-jul???

Indlægaf Gynther Meyer » søn 2. sep 2007 21:35

Nicolai skrev:Apropos dit indlæg Gynther så viser DR 2 i aften kl. 21 programmet Tidsmaskinen om "Tv, der forarger":

Tak for tippet. Og som du skriver er det en genudsendelse og jeg så det faktisk første gang, og har det osse liggende et eller andet sted tapet på video. Der var et klip eller to fra Jul i hullet og et interview med en lille dreng der var MEGET skuffet over så dårlig det års julekalender var, ha ha. I dag ærger han sig sikekrt over ikek at ha optaget lortet. Det gør jeg i alt fald. Æv!!
Brugeravatar
Gynther Meyer

• Hjemmeside

Skriv et svar
14 indlæg • Side 1 af 1

Tilbage til Køb og salg-snak