Skøtt skrev:Jeg bliver spooked af børn i regnfrakker der ikke ter sig ordentligt når man ser deres ansigter - derfor forstærkede Don't Look Now samt The Brood en meget virkelig angst.
Så er den formidable Alice Sweet Alice helt sikkert, som Vang siger, også noget for dig!

Jeg må nok indrømme at dem, der virker stærkest på mig, er Halloween (en perfekt chok/suspensmaskine), The Texas Chainsaw Massacre, Black Christmas og The Changeling. Der er mange honourable mentions: Friday the 13th Part 2, Halloween II, Shock Waves, Antropophagous the Beast, Blue Sunshine, etc.. Jeg kan tilgive meget, hvis gyset er der - hellere en gammel historie fortalt på en engageret måde end en ny leveret flad og uden spændstighed - det er vel derfor, jeg kan lide genrefilm!
De asiatiske gys har generelt forringet slagkraft på mig, delvis på grund af sprogbarrieren, men også fordi alle skuespillerne har det med at ligne hinanden. Jeg kan godt se når filmene er cinematografisk vellykkede (f.eks. Ju-on), men en labyrintin/rodet narrativ kan godt distancere mig lidt fra filmen (f.eks. Ju-on) - og det kommer fra en giallo-entusiast! Dog formår Ringu at give mig gåsehud.