• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Kræmmermarkedet ‹ Køb og salg-snak

Her kan du diskutere alt, hvad der har at gøre med "kræmmermarkedet".
Skriv et svar
24 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Byde på eBay?

Indlægaf Jack J » tors 24. maj 2007 13:06

Jeg har ofte købt på eBay, men altid ved at købe straks og kun en enkelt gang ved at byde, og eftersom jeg var den eneste, der bød, var der ikke noget problem. Men nu er jeg så faldet over en filmting (som jeg holder hemmelig pt.), hvor der er flere, der har budt og een af dem har overbudt de andre et par gange. Der er nogle dage til auktionen slutter, og så er det jeg tænker: Hvis jeg byder nu, så overbyder han mig bare og prisen løber for højt op og jeg risikerer at miste the item. Er der nogen af jer, der har prøvet at vente til sidste øjeblik med at byde og så slå til, så modparten ikke får en chance??? Og, ahm, er det unfair game eller gælder alle kneb???

Jack
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf gorzelak » tors 24. maj 2007 13:20

Alle kneb gælder, helt sikkert. På ebay er der jo mulighed for at slå "automatisk overbydning" til, dvs. du kan angive, at du vil byde op til et vist beløb. Og hvis det beløb er højere end det, du byder i sidste sekund, er det personen med automat-buddet, der vinder.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » tors 24. maj 2007 13:36

gorzelak skrev:Og hvis det beløb er højere end det, du byder i sidste sekund, er det personen med automat-buddet, der vinder.

Æv! Det' da ikke... (ahm) fair.

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf AvatarDK » tors 24. maj 2007 15:06

Jack J skrev:
gorzelak skrev:Og hvis det beløb er højere end det, du byder i sidste sekund, er det personen med automat-buddet, der vinder.

Vent du til sidste minut/sekund/whatever du har nerver til og byd du så det højeste du overhovedet vil give for tingen. Ebay byder jo kun netop lige op til at du forhåbentligvis overbyder ham den anden djævel.... Dvs at hvis nuværende bud er på $20 og der er $1-budinterval (tænkt eksempel) og du så byder $35 og den anden har auto-budt f.eks. $25, ja så vil du få tingen for $26 (medmindre han overbyder dig med et nyt bud)... Ebay byder ikke højere op end du netop overbyder den anden.

Håber det var forståeligt.
Brugeravatar

Indlægaf Gizmo » tors 24. maj 2007 17:15

Jack J skrev:

Jack

Jo, det er det faktisk, netop fordi eBay er en international auktion. På den måde kan du byde ind og så ikke bekymre dig om hvorvidt auktionen slutter på et tidspunkt, hvor du sover. Systemet sørger jo for holde dit max-bud hemmeligt for de andre brugere og så hæver den typisk med 1 dollar pr. runde indtil kun den højstbydende er tilbage. Så selv om man har tastet 100 dollar ind som max, kan man sagtens få tingen for f.eks. 30 dollar, hvis ikke andre vil være med.

Min erfaring er dog, at når det gælder hotte sager med stor interesse, så skal man være klar når auktionen slutter. Så kan det godt gå amok de sidste par minutter.
Brugeravatar
Gizmo

Geografisk sted: København
  • Hjemmeside

Indlægaf Skøtt » tors 24. maj 2007 17:30

Gizmo skrev:Min erfaring er dog, at når det gælder hotte sager med stor interesse, så skal man være klar når auktionen slutter. Så kan det godt gå amok de sidste par minutter.

Der kunne skrives bøger om Ebay psykologi - jeg tror selv på at det er ravende ligegyldigt om man sætter budet tidligt eller sent, undtagen at man ved at sætte et højt bud tidligt selvfølgeligt er mere velovervejet omkring om varen nu er det værd. Men man kommer nok til at lægge det samme beløb uanset om folk er i god tid eller ej med de høje bud.
Man kan faktisk hente et program som automatisk byder over for en i de sidste minutter - ikke at jeg helt kan se hvad det skulle hjælpe... Med mindre det er personen bag auktionen selv der sidder og byder over med en sockpuppet.
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf Jack J » tors 24. maj 2007 20:53

Tak for de forskellige tips. Og Gizmo, du har nok ret. Jeg havde bare en eller anden idé om, at det mest fair var at byde direkte med et beløb i stedet for at det foregik autimatisk. But I see your point.

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf henschjell » fre 25. maj 2007 21:21

Yep, på Ebay er der ingen kære mor, det er alle mod alle, og Dog Eat Dog.
Men! de fleste vil alligevel gerne slippe så billigt som muligt. Derfor
er det en klar fordel at byde kort tid før udløb af auktionen (10-15 sek.)
For dermed at forhindre andre i at nå at byde igen,
For i modsætning til f.eks. QXL og Dansk film Database, hvor sluttidspunktet
skydes. hver gang der bydes over, indenfor 3/5 min. før slut. er det helt fast på Ebay.
Men man skal være enig med sig selv, om hvad man vil give (max. bud + forsendelse)
Da man kun har et skud i bøssen, ellers kan man let sidde og ærgre sig bagefter.
Fuck them all !!
Brugeravatar
henschjell

Geografisk sted: ude på landet

Indlægaf Jack J » lør 26. maj 2007 07:17

Det kan dog nemt komme uden for de midler jeg har lyst til at ofre. Jeg læste netop på et andet forum (om Asiatiske film) at en tysker og en svensker (Knetan fra www.sogoodreviews.com) begge havde købt en japansk video til 200$. Crazy! En fra Budapest kommenterede, at man kunne købe ikke en, men to biler derovre for de penge, ha ha.

Men når det så er sagt, er der nogle af jer andre, der har prøvet at give et 'vildt' (altså vildt for alm. videokøbere) beløb for lige dén sjældne/mest ønskede titel, vhs/DVD/plakat/etc.??? (og vel at mærke ikke er for skamfulde til at tale om det :lol: )

Jack
Brugeravatar
Jack J

• Hjemmeside

Indlægaf Gizmo » lør 26. maj 2007 08:56

Jack J skrev:Men når det så er sagt, er der nogle af jer andre, der har prøvet at give et 'vildt' (altså vildt for alm. videokøbere) beløb for lige dén sjældne/mest ønskede titel, vhs/DVD/plakat/etc.??? (og vel at mærke ikke er for skamfulde til at tale om det :lol: )

Jeg gav 500,- kr. for Jerry Goldsmiths soundtrack til LINK.
Brugeravatar
Gizmo

• Hjemmeside

Indlægaf Mads » lør 26. maj 2007 15:00

Jeg har lige købt 9 stills til Dværgen for $75 + forsendelse.

:roll:
Brugeravatar
Mads

Indlægaf henschjell » lør 26. maj 2007 15:13

Jack Skrev
Det kan dog nemt komme uden for de midler jeg har lyst til at ofre.

For hver ca. 10 ting jeg byder på, vinder jeg måske 2, og kommer man op mod en
af disse hardcore samlere der er ligeglad med prisen, så har man ikke en chance.

Har lige skudt 130$ efter 3 JP plakater, det er 43$ pr. stk. og det er faktisk billigt.

Det "tåbeligste køb" var da jeg gav 220kr. For et Italiensk P****blad. For at se nogle
billeder af Marisa Mell’s sidste offentlige optræden :oops:
Fuck them all !!
Brugeravatar
henschjell

Indlægaf Gizmo » lør 26. maj 2007 15:38

Man kan så også være heldig på eBay. Har netop vundet Michael Hoenigs soundtrack til 1988-udgaven af THE BLOB. Det er et grotesk sjældent soundtrack, der ofte sælges for mindst 500,- kr. Jeg slipper med 90,- kr. (inkl. porto). Yes!
Brugeravatar
Gizmo

• Hjemmeside

Indlægaf Mads » lør 26. maj 2007 16:03

henschjell skrev:Har lige skudt 130$ efter 3 JP plakater, det er 43$ pr. stk. og det er faktisk billigt.

Det kommer vel an på hvad det er for nogle titler?
Tror den dyreste japanske plakat jeg har købt var denne her:

Billede

-mener den kostede ca 60$. Har set den blive solgt på eBay til mere end det dobbelte. :shock:
Brugeravatar
Mads

Indlægaf henschjell » lør 26. maj 2007 18:14

Mads
Det kommer vel an på hvad det er for nogle titler?

Nu køber jeg jo ikke hvad som helst, og med en normal auk. pris
på mellem 70 og 95$ pr. stk, så har jeg ingen grund til at være utilfreds. :D

Billede

Men det kan du jo selv bedømme :wink:
Fuck them all !!
Brugeravatar
henschjell

Næste

Skriv et svar
24 indlæg • Side 1 af 2 • 1, 2

Tilbage til Køb og salg-snak