• * Tilmeld
  • * Log ind
  • * OSS
Boardindeks ‹ Filmsnak ‹ Ikke-genrefilm

Diskussionsforum for alle de film, der ikke hører til under genre-film. Kort sagt dine guilty pleasures, det nyeste mainstream-drøn eller fortidens klassikere og arthouse-kuriøsiteter.
Skriv et svar
277 indlæg • Side 8 af 19 • 1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19

Indlægaf Kinski » tors 1. nov 2007 15:18

Mads Jensen skrev:For mig at se handler om at man i Cinemateket åbenbart forventer at alle gyserfilm er censurerede, og helt og aldeles undlader at forholde sig yderligere til den sag. Hvis man planlægger en serie med film af en instruktør for hvem voldelige og blodige scener udgør et særkende, og som historisk set har været udsat for censur i mange tilfælde, er det så ikke rimeligt at man forholder sig til det? Hvordan man konkret bør gøre det kan diskuteres. Et godt sted at starte kunne jo være i programmet hvor man kunne redegøre for at Argentos film ofte er blevet klippet og at man derfor udelukkende viser udgaver som må formodes at være forkortede pga. censur.

Det var det jeg var inde på i et tidligere indlæg.
"Cinemateket må så gøre op med sig selv, hvorvidt det er værd at tage en ikke-komplet film hjem eller ej. Bliver Cinemateket informeret om, at en given film er mangelfuld, så bør det selvfølgelig fremgå af programteksten. Alt andet er at vildlede folk."

Mads Jensen skrev:Tja, vi har vel allesammen vores kæpheste. I min verden er der stor forskel på manglende frames pga slid og så censurklip. Slid er uundgåeligt, og det er på ingen måde så stort et indgreb som censurklip med henblik på at fjerne voldelige scener.

Det er i nogle tilfælde totalt afgørende som i eksemplet med ONCE UPON A TIME IN THE WEST, hvor Cheyenne møder Jill første gang ved en bar langt ude i ødemarken. Den scene manglede i printet og derfor gav filmen/dialogen ingen mening, da de stødte på hinanden igen. Hvis vi blot taler om et par frames, så er situationen selvfølgelig noget andet også rent forståelsesmæssigt. Men som jeg også anførte i et tidligere indlæg...hvor trækkes grænsen for hvornår det er en afgørende mangel eller ej?!

Mads Jensen skrev:Du mener vel de Shaw Bros. film der blev vist i april? Jeg kan sige dig så meget at både KING BOXER og BOXER FROM SHANTUNG såvidt jeg kunne se var ligeså komplette som de udgaver IVL/Celestial har udsendt på DVD. Og at NEW ONE-ARMED SWORDSMAN efter alt at dømme havde et par frames mere end DVD udgaven.

Er det virkelig så længe siden. Ok ja, det var de Shaw Brothers jeg tænkte på. Jeg er ikke i tvivl om, Mads eller Jack, har kompetance til at afgøre, hvorvidt de film var klippet eller ej, men jeg tvivler på, at nogen i Cinemateket har det?! Og det er så én type film, som vi har med at gøre her. Hvis de nu viste en spaghetti western kavalkade, så ville samme problemstilling komme op igen, er de prints komplette eller ej, og de ville være nødsaget til at hente nogle ind over, som har kendskab til de film. Og det vil jeg betvivle, at de har ressourcer til...
Kommende koncerter:

http://www.myspace.com/DoomedDenmark
Brugeravatar
Kinski

Geografisk sted: Amager
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » tors 1. nov 2007 18:54

gorzelak skrev:Som sagt, hvis Cinemateket selv havde foretaget censurindgrebene, ville jeg holde mig væk - men for mig at se er der ikke tale om ond vilje, højst imkompetence, ressourceprioritering eller uvidenhed. Det kan man synes er for dårligt, men for mig er det bare ikke tungtvejende nok til, at jeg ville holde mig væk. Selvom jeg nok ville lægge en seddel i deres ris- og ros-kasse.
Gorzelak, vi er rørende enige. Jeg taler jo heller ikke om at folk skal boykotte Cinemateket. Jeg købte selv billet til aftenens forevisninger af SUSPIRIA og TENEBRE i fredags da programmet endelig var på gaden, vel vidende at TENEBRE sandsynligvis ville være en cuttet version. Grunden til min henvendelse, og grunden til mine indlæg i denne tråd, er selvfølgelig at jeg tror og håber på at det nytter noget at efterspørge kvalitet og åbenhed. Og jeg håber at de 4000+ hits i denne tråd er udtryk for at der er andre end mig der føler sig foranlediget til at skrive til Cinemateket. Jeg tror i høj grad også det er et spørgsmål om mangel på ressourcer, både hvad angår faktuel viden og selvfølgelig også kroner og ører. Men hvem siger at det skal være sådan?

Kinski skrev:Hvis vi blot taler om et par frames, så er situationen selvfølgelig noget andet også rent forståelsesmæssigt. Men som jeg også anførte i et tidligere indlæg...hvor trækkes grænsen for hvornår det er en afgørende mangel eller ej?!
Jeg synes selv det giver særdeles god mening at skelne mellem mangler der er opstået over tid og sikkert også ret tilfældigt, og så det at en censurinstans med et overordnet mål systematisk har fjernet materiale som af den ene eller anden grund skønnes at være anstødeligt, skadeligt, osv.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf gorzelak » tors 1. nov 2007 20:45

Evt. kan du jo lige følge op herinde, Mads, når du har været inde og se filmene. Mht. kvaliteten og omfanget af censuren, altså.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Mads » fre 2. nov 2007 01:44

Det gør jeg gerne, mht. SUSPIRIA så tør jeg godt garantere at den var uklippet, HD versionen var flot og jeg synes ikke at farverne virkede kunstige som det ellers er beskrevet i Nicolai's link. Lyden var dog udpræget skrattende. TENEBRE er et engelsk biografprint med BBFC '18' logo, den famøse armafhugningsscene var en anelse beskåret men ellers en meget flot udgave.
Og iøvrigt et godt oplæg af Thure som på fornem vis både nåede omkring filmanalytiske aspekter samt hans personlige forhold til Argento.
Brugeravatar
Mads

Indlægaf gorzelak » fre 2. nov 2007 08:08

Lyder godt. Og tillykke til Thure - ærgerligt, jeg ikke fik hørt dit foredrag.
"In the game of chess you can never let your opponent see your pieces."
Brugeravatar
gorzelak

Geografisk sted: Århus
  • Hjemmeside

Indlægaf Skøtt » fre 2. nov 2007 11:27

Fin aften - ikke nogen kritik af Cinemateket herfra.

Suspiria havde lidt små komprimeringsfejl (især i scenen hvor Suzy går langsomt ned af gangen til sidst), men farverne virkede flotte - måske lidt for lys, og til tider lidt for meget kontrast, men det er nok fordi masteren er lavet til hjemmebrug. Lydmixet var ikke optimalt - diskant overstyret lyd uden bund, sågar med digitale dropouts - jeg havde håbet at se filmen med god lyd for en gangs skyld, men det er åbenbart ikke helt lige til.

Tenebrae var rigtig flot - super flot print, som Mads nævner beskåret ganske få frames, men komplet med tyk blodstråle, så jeg var tilfreds. Thure satte det hele godt i gang med sin lille dans oppe foran lærredet.
Brugeravatar
Skøtt

Geografisk sted: Top-a-the world, ma
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » fre 16. nov 2007 00:04

Er der nogen af jer, der har hørt det sidste nye om Fire fluer? :cry:

Læs her:
http://www.dfi.dk/cinemateket/Program/F ... ?id=f17930
& her:
http://gyserblog.blogspot.com/2007/11/f ... fluer.html

Så er spørgsmålet bare, hvorfor de ikke havde check på kopiens tilstand til at begynde med... :roll: Her havde man lige gået og glædet sig...
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Thomsen » fre 16. nov 2007 15:02

Jeg læste det godt på Sørens (altid glimrende) blog. Gad vide, hvad der var galt med kopien?

Det var ellers den eneste, jeg havde lyst til at se udover Suspiria.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kinski » fre 16. nov 2007 17:23

Thomsen skrev:Jeg læste det godt på Sørens (altid glimrende) blog. Gad vide, hvad der var galt med kopien?

Jeg fik denne besked fra Majken:
Det har vist sig, at den kopi, vi har, af 'Fire fluer' er 16mm SCOPE, hvilket vi ikke kan afspille, så den må vi aflyse
Kommende koncerter:

http://www.myspace.com/DoomedDenmark
Brugeravatar
Kinski

Geografisk sted: Amager
  • Hjemmeside

Indlægaf Larsemand » fre 16. nov 2007 18:00

Sig til dem at de altså godt må låne min dvd!
Larsemand

Indlægaf Nicolai » fre 16. nov 2007 21:26

Kinski skrev:Jeg fik denne besked fra Majken:
Det har vist sig, at den kopi, vi har, af 'Fire fluer' er 16mm SCOPE, hvilket vi ikke kan afspille, så den må vi aflyse

Tænk jeg troede ellers, at de kunne afspille (stort set) alle formater...
Der kan man bare se. Hvor er det ærgerligt. :(
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Jack J » fre 16. nov 2007 21:47

De kan jo vise Larsemands bootleg :D
Brugeravatar
Jack J

Geografisk sted: Somewhere outside
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » fre 28. mar 2008 19:14

Nicolai skrev:
Ole S. skrev:The Star Dreamer:

http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Soeg/Soe ... htm?id=642

Kan lånes på biblioteket.

TUSIND TAK Ole!!! :D
Det kalder jeg sgu et hurtigt svar!
Og ja, i den forbindelse bør jeg vel lige undskylde - naturligvis er det ikke kun Vang, der kender til manden og hans film! Det var aldrig meningen, at det skulle forstås sådan. ;)
Det anede mig da også, at der ville være en snarrådig Uncut-læser, der med list og snilde ville overrumple mig og komme ham i forkøbet. ;)
Tusind tak!

Jeg kan se, at Uncutterne har anmeldt Planeta Burg! :D
Vil straks læse (genlæse?) den!

EDIT: Fin anmeldelse Hollesen! Mere af det! :D
Er der nogen, der ved om der er kommet en bedre udgivelse sidenhen?
Ja ja, jeg skal selvfølgelig nok checke dvdcompare.net og alle de andre info-sites...
den hurtigste vej til den slags info går dog som bekendt (og som Ole S. lige har bevist!) gennem en filmfreaks hjerte... (eller er det hjerne?)

Ja ja, tillader mig lige at citere mit eget indlæg. For jeg skylder den herre Vang en uforbeholden undskyldning! :?
Nu hvor Cinemateket (godt vi har det) afholder Yuri's Night d. 12/4 kl. 19.30 med bl.a. foredrag af Mads Baastrup, fandt jeg ved et uheld ud af, at Uncut, og nærmere bestemt Vang, HAR anmeldt The Star Dreamer!: http://www.uncut.dk/show_review.php?review_id=893
Hvorfor var der ikke nogen, der fortalte mig det?! :?
Uncut har jo ikke ligefrem for vane at anmelde dokumentarfilm. Faktisk kan jeg på stående fod ikke komme i tanke om andre eksempler. Og når man på Uncut søger på "Pavel Klushantsev" dukker The Star Dreamer ikke op blandt søgeresultaterne. Synd og skam.
Er desuden tåbeligt at Cinemateket i forbindelse med deres Rejsen i rummet-serie ikke viser dokumentarfilmen i sin helhed. Men Baastrup viser klip fra den til foredraget. Kunne bare være fantastisk hvis de også rent faktisk viste en af Klushantsevs film... men nu kan jeg ikke huske, hvordan landet ligger mht. eksisterende kopier...
Må dog siges at være en mildest talt uheldig timing at vise Rumrejsen år 2001 i samme måned, som den bliver vist i 70mm-kopi i Imperial - heriblandt dagen efter at Imperial har vist den hele 2 gange!

Nå, men det skal da lige fremhæves, at Cinemateket viser Solyaris: http://www.dfi.dk/cinemateket/Program/F ... ?id=f17377. 8)
Brugeravatar
Nicolai

Indlægaf Kristensen » fre 28. mar 2008 19:23

Nicolai skrev:Uncut har jo ikke ligefrem for vane at anmelde dokumentarfilm. Faktisk kan jeg på stående fod ikke komme i tanke om andre eksempler.

Hvis du vælger "udvidet søgning", vælger dokumentar under genre og klikker "søg kun anmeldte film", så kan du se at vi har anmeldt en 15-20 stykker :-)
You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?
Brugeravatar
Kristensen

Geografisk sted: I Mørkets Hjerte (Aka Amager)
  • Hjemmeside

Indlægaf Nicolai » fre 28. mar 2008 19:32

Kristensen skrev:
Nicolai skrev:Uncut har jo ikke ligefrem for vane at anmelde dokumentarfilm. Faktisk kan jeg på stående fod ikke komme i tanke om andre eksempler.

Hvis du vælger "udvidet søgning", vælger dokumentar under genre og klikker "søg kun anmeldte film", så kan du se at vi har anmeldt en 15-20 stykker :-)

Det anede mig. :lol:
Herligt - må gøre det til en vane at bruge "udvidet søgning". Anede ikke at man ligefrem kan søge på en bestemt anmelder!
Og bortset fra at jeg ikke ville kalde Jackass: The Movie for en dokumentarfilm, ser det da rigtig nok fint ud. :wink:
Derfor synes jeg nu stadigvæk, at The Star Dreamer burde dukke op, når man blot søger på Klushantsev, men det er jo en mindre detalje. Flere af den slags anmeldelser! 8)
F.eks. meget gerne af denne:
I Don't Know Jack.
Brugeravatar
Nicolai

ForegåendeNæste

Skriv et svar
277 indlæg • Side 8 af 19 • 1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 19

Tilbage til Ikke-genrefilm