Jag såg precis på
Sundown
Bolag: 84 Entertainment - Tyskland
Format: Stor Hartbox DVD PAL region 2

http://www.imdb.com/title/tt0098412/
Tyskt eller engelskt tal och engelsk text
Widescreen 2.35:1
USA 1989
Här är har en amerikansk skräckkomedi från år 1989 med inslag av western som utspelas i nutid i en liten amerikansk småstad som heter Purgatory som bebos av enbart vampyrer. En typisk amerikansk familj kommer dit på vad de säger är en två veckor semester och det väcker såklart den blodtörstiga ortsbefolkningen som såklart är ljuskänsliga precis som alla vampyrer även normalt är, så för att råda bot på det så bär de alltid hattar och solglasögon och smörjer in sig med solkräm med väldigt hög solfaktor.
Staden styrs av Mardulak som spelas av allas vår favorit David Carradine. För att stilla sitt begär på blod så håller några vetenskapsmän i labratorium på med att utvecklad konstgjort blod för att deras hemstad besöks inte så ofta av utomstående vanligt dödliga så då kom de på att då ska det väl som sagt gå att utveckla ett substitut för blod.
En anna favorit som är med i filmen är Bruce Campbell som spelar vamyrjägaren Van Helsing som vill förgöra alla vamppyrer, men när han blir förälskad i en kvinnlig vampyr som jobbar på den lokala restarangen så blir det lite svårt för honom att fullfölja hans uppdrag.
Jag tycker att filmen var riktigt underhållande och bjöd på en lite annorlunda vampyrhistoria och man fattade rätt snabbt att filmen var gjord med glimten i ögat och det bjöds på även lite stopmotioneffekter och det är alltid trevligt.
Filmen är limiterad till 99 exemplar och min film är nummer 39
7/10
Jag såg precis på
Dollman vs Demonic Toys
Bolag: 84 Entertainment - Tyskland
Format: Liten Hartbox DVD PAL region 2

http://www.84-film.de
http://www.imdb.com/title/tt0106743/
Tyskt eller engelskt tal, ej text
Fullscreen 1.33:1
USA 1993
Här har vi ännu en dockfilm från Charles Band och hans Full Moon Entertainment som handlar om att en alkis söker rum för natten och tar sig in på leksaksfabriken, han dricker alkohol och testar att cykla på en trehjuling och ramlar av den och slår sig så att han dör och hans blod rinner in under leksakskartongerna och ger liv i leksakerna.
Ordningsvakten Ray Vernon som spelas av dvärgen Phil Fondacaro som vi har sett i en hel del skräckfilmer jobbar på leksaksfabriken och han får besök av poliskvinnan Judith Gray och de verkar inte ha mycket att sätta emot de mordiska dockorna.
Sen så dyker allas vår favorit Tim Thomerson åter upp i rollen som Dollman som är en liten polis som kommer från en avlägsen planet. Han stöter ihop med den lika lilla Nurse Ginger som var med Bad Channels. Nu är det upp till Dollman och Nurse Ginger att försöka att förgöra de mordiska dockorna.
Filmen var riktigt bra men tyvärr så varade den bara i 60 minuter men den hann ändå med att ge oss en bra film som innehöll obehagliga dockor och påmålade laserstrålar. Sen så kändes filmen lite som ett avsnitt i en TV-serie, det kan mycket väl bero på den korta speltiden och att filmen endast har släppts som direkt till video.
6/10
Jag såg precis på
Monster Busters
Bolag: X-Rated - Tyskland
Format: Liten Hartbox DVD PAL region 2

http://www.imdb.com/title/tt0093560/
Tyskt eller engelskt tal, ej text
USA 1987
Monster Busters sller The Monster Squad som den heter i USA är en amerikansk skräckkomedi som handlar om några killar som bor i en småstad i USA som har en monsterklubb där det diskuterar hur man bäst dödar ett monster och massa annat.
Nu är några av världens mest kända monster med Dracula i spetsen på plats i deras stad för att hitta den magiska amuletten som gör att man blir världens härskare. Självklart så tror inte killarnas föräldrar eller polisen på dem när de berättar att det finns monster i staden. Men tur för killarna så väljer Frankensteins Monster deras sida, så Dracula får klara sig med Mumien, Wolfman och Monstret från Svarta Lagunen i jakten på amuletten.
Killarna har deras monsterklubb uppe i en trädkoja där får även deras hund vara medlem. En av killarnas mamma köper Van Helsings dagbok på en loppmarknad, men tyvärr så är det en tysk bok, så de ber deras tyske granne att hjälpa dem att översätta vad det står i boken och sedan så vet det allt om montren och vad som krävs för att besegra dem som silverkulor, vitlök, pilar av ek och andra vapen.
Filmen var riktigt bra och bjöd på en riktigt bra historia, lättsamma skämt, spänning, lite gore och den påminnde lite om Goonies. Sen så var filmen sådär skön som bara filmer från 1980-talet kan vara. När filmen släpptes på VHS i Sverige så fick den heta Monsterklubben.
7/10
Jag såg precis på
Lorax
Bolag: Universal Pictures (Nordic) AB - Sverige
Format: HYRDVD PAL region 2

http://www.imdb.com/title/tt1482459/
Svenskt, finskt, engelskt, polskt tal och svensk, finsk, engelsk, polsk text
Widescreen 1.85:1
Lorax är en animerad film från år 2012 som handlar om en kille som heter Ted som bor i en stad somhet Thneedville som är helt uppbyggd i plast för att alla växlighet är borta. Han vill imponera på en tjej som han gilalr så han beger sig ut till ödemarken ch där ska han försöka att finna ett Truffulaträd och har får höra berättelsen om den mustaschprydda varelsen Lorax som är trädens beskyddare.
Filmen var kul och mysig och var lite av en feelgoodfilm.
6/10
Scooby-Doo and the Snow Creatures
Bolag: Warner Home Video Sweden AB - Sverige
Format: DVD PAL region 2

Danskt, svenskt, engelskt, polskt tal och dansk, finsk, norsk, svensk, kroatisk, polsk, slovensk, engelsk text
Scooby-Doo and the Snow Creatures är en amerikansk animerad film från år 2002 som innehåller tre kortfilmer med maskerade skurkar som ska avslöjas.
5/10
Jag såg precis på
Modig
Bolag: Walt Disney Studios Home Entertainment AB
Format: Blu-ray region B

Modig är en Disney film som inte var mycket att hurra över och jag var modig som såg på filmen.
0/10
Jag och Rudnert var igår på biograf Royal i Malmö och såg på
Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes
Format: 70mm filmrulle
Engelskt tal och svensk text

Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes är en brittisk komedi från år 1965 som handlar om att en brittisk dagstidning bjuder in folk från hela världen för att vara med i en flygtävling år 1910 där den som flyger snabbast från London till Paris vinner £10000 brittiska pund.
Det var riktgt kul att se filmen på en gammal svensk 70mm filmrulle och det var paus mitt i filmen där det bjöds på kaffe och kaka och två gånger så krånglade det lite med filmrullbytena och filmrullarna var lite slitna, man blir nostalgisk när man ser film på riktig filmrulle.
Filmen i sig själv var riktigt kul och det är det nästan alltid när dte är gammal brittisk humor och Terry Thomas var riktigt kul att se och Stuart Whitman spelade en amerikansk tävlande och Benny Hill hade hand om brandkåren.
7/10
Jag såg precis på
In God We Trust
Bolag: Oy Future Film Ab - Finland

http://www.futurefilm.fi
http://www.imdb.com/title/tt0080917/
Engelskt tal och svensk, dansk, finsk, norsk text
In God We Trust är en amerikansk komedi från år 1980 som är regisserad av Marty Feldman som spelar munken Ambrose på ett kloster som går ekonomiskt dåligt, så han blir utsänd av överste munken att finna Armageddon som ska ge pengar till klostret, Armageddon är en frikyrkopastor i Los Angelses.
Ambrose får lift av gatupredikant opch sedan så blir han förälskad i en prostituerad kvinna som han räddar undan polisen och han får bo hemma hos henne.
Filmen var riktigt kul och bjöd på en enkl handling och lättsamma skämt.
7/10
Jag såg precis på
Howard The Duck
Bolag: Studio S Entertainment - Sverige

http://www.studiosentertainment.se
http://www.imdb.com/title/tt0091225/
Engelskt tal och svensk, dansk, norsk, finsk text
USA 1986
Regissör: Willard Huyck
Skådespelare: Lea Thompson, Tim Robbins, Jeffrey Jones, Ed Gale
Här har vi en riktig kultfilm från det glada 1980-talet som handlar om en talande anka som heter Howard som kommer från en fjärran planet som bebos ankor och via ett vetenskapligt experiment så blir han med hjälp av en laserstråle sänd ner till jorden.
Väl på planet så hamnar Howard i Cleveland av alla ställen. Samtidigt så blir en rocksångerska som heter Beverly som spelas av Lea Thompson som är mest känd från Back to the Future attackerad av två skurkar. Howard som gömmer sig i en soptunna ser det som hans sak att rädda henne från skurkarna. Beverly tar med sig hem Howard för att han har ingen annanstans att ta vägen.
Dagen efter så tar Beverly med sig Howard till hennes vän som är vetenskapsman som heter Phil som spelas av Tim Robbins. Phil ser det som århundrades nyhet med en talanda anka från en annan planet och han vill såklart undersöka Howard. Som om det inte vore nog för Howard så blir Phils kollega Dr Jenning som spelas av Jeffrey Jones utsatt för utomjordiska krafter och han tror att han är mörkrets härskare.
Nu är det upp till Howard, Beverly och Phil att sätta stopp för Dr Jennings utomjordiska planer och om han inte vore nog så är även hela Clevelands poliskår efter dem.
Filmen var riktigt bra och bjöd på en talande anka, ett fult monster, spänning, påmålande laserstrålar och andra coola gamla specialeffekter. Jag satt och stormtrivdes när jag såg på filmen och det är något speciellt med actionkomedier från från 1980-talet.
När tiden begav sig så fick filmen heta Ingen Plockar Howard i Sverige.
8/10
Jag var hemma hos Rudnert och vi såg på bra skit i form av
Planet Der Vampire
Bolag: Universum Film GmbH - Tyskland

Tyskt och engelskt tal och tysk text
Planet Der Vampire är en italiensk lågbudget scififilm från år 1965 som är regisserad av Mario Bava som hanmnar om några austronauter som hamnar på en planet som bebos av vampyrer.
Filmen var ritkigt bra och bjöd på 60-talskitsch, modellbyggen, coola månlandskap och annat kul.
6/10
Miami Connection
Bolag: Horsecreek Entertainment - Sverige

Engelskt tal och svensk text
MIma Connection är en amerikansk-hong kong lågbudget actionfilm från år 1986 som är regisserad av Y.K. Kim och Woo-sang Park som handlar om två rivaliserande gäng i Miami. Ett av gängen är med i ett rockband och MC-gäng och dom andra är maskerade ninjor.
Filmen var ritkigt underhållande och bjöd action, ninjor, mc-gäng, mycket 1980-tal. Det var nog ett riktigt MC-gäng som dom hade med i filmen som spelade sig själva och dom var nog rätt så dragna i filmen och några av tjejerna i MC-gänget visade tuttarna i fyllan och det kändes lite som en dokumentär när dom hälsade på MC-gänget.
7/10
Jag var hemma hos min klasskamrat Olof så vi såg på
Underworld
Bolag: Nordisk Film AB - Sverige
Engelskt tal, svensk, dansk, norsk, finsk text

Underworld är en brittisk-ungersk-tysk-amerikansk film från år 2003 som handlar om en blodig strid mellan vampyrer och varulvar. Filmen var underhålland eoch bjöd på spänning, gore och annat.
6/10
Wreck-It Ralph
Engelskt tal, ej text

Wreck-It Ralph är en amerikansk animerad film från år 2012 som handlar om Wreck-It Ralph eller Röjar-Ralf som han fick heta i Sverige. Wreck-It Ralph handlar om en TV-spelskurk som vill bli en TV-spelhjälte och vi får följa hans väg genom olika TVs-pel där han möter andra karaktärer som han vill hjälpa för att bli hjälte.
Filmen var riktigt bra och om man gillar gamla retro TV-spel så gillar man Wreck-It Ralph.
7/10
Jag såg precis på
Iron Sky
Bolag: Noble Entertainment AB - Sverige
Format: Blu-ray region B

http://www.ironsky.net
http://www.imdb.com/title/tt1034314/
Engelskt och tyskt tal och svensk text
Iron Sky är en finsk-tysk-australensk scifiactionkomedi från 2012 som är regisserad av Timo Vuorensola som handlar om att efter andra världs kriget flydde nazisterna till månen och byggde upp en hemlig rymdbas med en flotta med rymdskepp och nu är året 2018 och dom vill ta över jorden med Udo Kier som nazistledare och USA har en kvllig president som påminner om Sarah Palin.
Filmen var rikigt underhållande och bjöd rymdnazister, mycket action och god fantasi från filmskaparna.
7/10
Jag såg precis på
Air Guitar Nation
Bolag: Noble Entertainment AB - Sverige

Air Guitar Nation är en amerikansk dokumentär från år 2006 som handlar om Luftgitarr-VM i Uleborg i Finland år 2003. USA har aldrig var med förr så vi får följa de amerikanska deltagarna på deltävlingar i USA och USA-finalen och sedan så åker dom till Uleborg i norra finland för att vara med världsmästerskapen i luftgitarr.
Dokumentären var riktigt bra och kul att se att dom tar luftgitarr på största allvar i Finland som brukar kallas för landet med konstiga sporter.
7/10
Jag har firat Greklands nationaldag idag med att se på
Island of Death
Bolag: Allstar Pictures Ltd - Isle of Man
Format: DVD PAL region ALL

http://www.islandofdeath.com
http://www.imdb.com/title/tt0188527/
Engelskt tal och ej text
Island of Death är en grekisk film från år 1975 som är regisserad av Nico Mastorakis som handlar om en amerikansk bror och syster som utger sig för att vara ett gift par åker till den grekiska ön Mykonos för att ta död på alla perversa typer som dom kallar homosexuella osv för.
Filmen var riktigt bra och bjöd på gore och naket.
7/10